יום שלישי, 20 ביוני 2017

סיגריה אחרונה ודי. כמה פעמים מצאתם את עצמכם מנסים להיגמל מההתמכרות ההרסנית הזאת, הפעם לתמיד? יצאנו לבדוק את אמצעי הגמילה המגוונים על המדף וחזרנו עם מסקנות מפתיעות. מאת: שרית יוכפז



                                       הרוקח הקליני רפאל עזרא,

לרגל יום העישון הבינלאומי אמצעי גמילה חדשים:

הנה: אתם שוטפים כלים. צלחת. סכו"ם. כוסות. מאפרה. לו הייתם יכולים לשטוף את הריאות שלכם אלפי הסיגריות  שעישנתם עם השנים, ממאות החומרים המסרטנים ואלפי הכימיקלים הרעילים שהן ספגו מעישון סיגריות במהלך חייכם, באותה פשטות כמו שטיפת המאפרה הזאת, הכל היה פשוט יותר. לא הייתם נזקקים לשמוע הטפות חוזרות ונשנות "אבא מתי תפסיק לעשן!"..."אימא, את רוצה למות מסרטן? תפסיקי כבר לעשן!"..., גם לא מחפשים, כמו  הייתם כת מצורעים מבודדת, פינה מותרת לעישון בבניין המשרדים בעבודה, בטרמינל, במסעדה, בעידן הזה בו לעשן הפך להיות: NOT COOL AT ALL...

הפרסומים בתקשורת במהלך השנים לא ממש עשו עליכם את הפעולה הנדרשת. הנה, הרגע אתם מאפרים במאפרה. אין כבר אצבעות לספור כמה פעמים ניסיתם להפסיק לעשן. ושוב ושוב חזרתם. מרגישים בינכם לבין עצמכם סוג של כשלון בשל כך. לא מספיק חזקים על מנת להפסיק. או אז נכנסים לתמונה התירוצים העצמיים, ההבטחות: "אחרי החגים...אחרי המבחנים...אחרי שהלחץ בעבודה ירד...אני מסיים לעשן את הקופסה הזאת ומפסיק...".

כמו התמכרות לסמים קשים

והאמת, קשה להאשים אתכם. להפסיק לעשן זו משימה מאוד קשה. משום שהיא אינה שונה מהקושי להיגמל מסמים קשים. עישון הוא התמכרות אמיתית, המכילה את כל הסממנים של תסמיני ההתמכרות והגמילה מסמים קשים. המעשן אינו תופש את עצמו כמי ש "מכור" כמו להרואין או קוקאין ל "סם". אך הוא מכור בדיוק כמוהו. לסם מסוכן לא פחות. סם ממכר. שני קשיים עיקריים עומדים בפני המכורים לעישון: האחד הוא הפיזי – הגוף שלכם מכור לחומר היחיד בסיגריה שלמרבית הפליאה אינו החומר המסרטן אלא הממכר: הניקוטין. הסם שאינו מאפשר להיגמל מהתלות בעישון הסיגריות, תלות פיזית המרכיב השני בהתמכרות הוא הפסיכולוגי. הנפשי. התמכרות הנובעת מהקשרים והתניות. פאבלוביים ממש: סיגריה עם הקפה, סיגריה לפני מבחן, סיגריה בזמן לחץ בעבודה, סיגריה לאחר הארוחה, וכן גם לאחר שחגגתם בלילה בין הסדינים...

הניקוטין הסם הממכר

מבין למעלה מ – 4,000 חומרים כימיים המצויים בסיגריה, מהם כ- 500 הידועים כמסרטנים, רק חומר אחד הוא המפעיל הממכר . הניקוטין הוא אלקלואיד רעיל, סם פסיכו אקטיבי ממריץ, המשמש כמוליך במערכת העצבים המרכזית והן במערכת ההיקפית וגורם למשתמשים בו להתמכרות פיזית ונפשית בו זמנית. מרגע ששאפתם "שאכטה" לריאות שלכם, חודר הניקוטין אל המוח תוך שהוא עובר את מחסומי הדם-מוח, תוך 7 שניות בלבד. מרגע שחדר אל המוח גורם הניקוטין לשחרור אדרנלין ודופאמין, אותו חומר הגורם לתחושת הנאה מהעישון, עונג של ממש, ולדרישה חוזרת ונשנית של הגוף לצרוך עוד ועוד ניקוטין. על אף שהניקוטין הוא בין הסמים הממכרים ביותר הידועים לאנושות, ממכר אפילו יותר מסמים קשים כמו הרואין, הוא אינו נתפש כמסוכן וממכר בתודעה הציבורית כסמים הקשים מסוג כדוגמת הירואין או קוקאין.

המחיר...

ידוענים רבים מתו מסרטן מקרב מליוני המעשנים הנפטרים מדי שנה מסרטן ברחבי העולם. המספר אינו נתפש: 5 מיליון בני אדם מתים כתוצאה מנזקי העישון בשנה. יותר ממספר המתים כתוצאה ממלחמות ומתאונות דרכים יחדיו! המבוגרים מבינכים ודאי זוכרים את צוואתו המוקלטת של השחקן ההוליוודי הנודע יול ברינר, שנפטר מסרטן ריאות. הוא נהג לעשן חמש חפיסות סיגריות מדי יום במהלך עשרות שנים. תשעה חודשים לפני מותו התראיין לתוכנית הנודעת 'בוקר טוב אמריקה' והביע את רצונו להשתתף בפרסומת נגד עישון. השנה היתה 1985 והתשדיר פרסומת נגד עישון ששודר לאחר פטירתו, הכה גלים בתקשורת. מאז אמנם הלכו ותפחו התקציבים הממשלתיים למלחמה בענגע העישון, אך בה בעת גם גדלו תקציבי הפרסום של תעשיית הטבק האדירה רבת הכוח.
על התוצאות ההרסניות נראה שמיותר להרחיב: כבר קראתם ושמעתם בתקשורת באינספור הזדמנויות על המחיר הבריאותי והכלכלי של ההתמכרות לעישון סיגריות. די אם נזכיר כי 8,000 המעשנים הנפטרים מדי שנה מעישון, (מתוכם 700 שנפטרו עקב חשיפה כפויה לעישון בסביבתם),  הערכות העלות הישירה והעקיפה של נזקי העישון למערכת הבריאות הן בסביבות 1.7 מיליארד שקלים בשנה. אובדן כושר עבודה וימי מחלה מוערכים בכ-1.9 מיליארד ש"ח, וערך אובדן חיי האדם מגיע לכ-8 מיליארד שקלים לשנה. בסך הכל עלויות העישון הישירות והעקיפות למשק הישראלי מוערכות בכ-12.8 מיליארד שקלים לשנה. אנו נתרכז במטרה לשמה יוחד היום הזה: הגמילה.

מוצרי הגמילה עלולים להיות גם מסוכנים!
צריכת הסיגריות אמנם נמצאת בתהליך מתמיד של ירידה. יותר ויותר צעירים בוחרים לא להתחיל כלל להתנסות בעישון סיגריות, רבים מחליטים להיגמל ומיעוטם אף מצליחים. במחקרים רבים הוכח שוב ושוב כי מרבית המעשנים שניסו להיגמל בבת אחת, "במכה", כשלו. הסיכוי להיגמל מעישון בן יום הוא נמוך מאוד. דווקא הפחתת צריכת הסיגריות באופן הדרגתי מסתבר, הינה הדרך היותר יעילה להפסקת עישון כליל.
השוק העולמי והישראלי מציע אינספור שיטות ותכשירים לגמילה. החל מהיפנוזה, טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי, טיפול קבוצתי, קבוצות תמיכה, דרך מכונים לגמילה על פי שיטות שונות כדוגמת מכון אברהמסון, דיקור סיני (שיטת (NADA , צמחי מרפא מהמזרח הרחוק (מאחר וגמילה מעישון קשורה בפעילות העצבית, עושים שימוש בצמחים נוספים. מדובר בצמחים מרגיעי נפש כמו וולריאן רפואי (Valeriana officinalis) או Lobelia inflate או כשותית  (Humulus lupulus), שיטת  NLP  , שיטת רושאל של המרכז לרפואה משלימה, יוגה ומדיטציה, גמילה בעזרת אבני קריסטל, ועד סיגריות אלקטרוניות, סיגריות פלסטיק, תכשירים המספקים לגוף את הניקוטין בלבד, אותו סם המהווה את הגורם הממכר: ממדבקות ועד כדורים ונוזלים.

פרט לתרופות מרשם רפואיות המפוקחות על יי משרד הבריאות - אין גוף במדינת ישראל הבודק באופן מדעי, תקני, רגולטורי, את השיטות השונות לגמילה מעישון, מעניק להן ציון, אישור, אסמכתא כלשהי למידת הצלחתן או בטיחותם. למעשה, לא תמיד אתם יודעים איזה חומר אתם באמת מחדירים לגופכם כאמצעי לגמילה מעישון, וכמובן לא מודעים לתופעות הלוואי העלולות להיגרם כתוצאה מהשימוש בו. תרופות שונות, כזייבן וצ'מפיקס, עלולות לגרום לתופעות לוואי לא נעימות - החל מהפרעות במערכת העיכול, כאבי ראש,  הפרעות שינה, בחילה, חלומות מסייטים ופגיעה בריכוז, ועד שינויים בתיאבון ובתחושת הטעם. תופעות הלוואי הקיצוניות של השימוש בתרופות לגמילה יכולותלהמתח עד שינויים נפשיים ואף להעלאת הסיכון להתאבדות, ולכן חשוב מאוד להתחיל את השימוש רק לאחר מפגש עם רופא לפני התחלת הטיפול. תחליפי ניקוטין שונים עלולים להיות מסוכנים לחולי לב או חולים שחוו התקף לב לאחרונה, ולגרום ליובש בפה, אלרגיה, סחרחורות, כאבי ראש הפרעות עיכול וצרבות. מדבקות ניקוטין ומסטיקים המכילים ניקוטין מסייע לנגמלים רבים להתגבר על תסמיני הגמילה, עם ספיגתו המיידית של הניקוטין ברירת חלל הפה, אך עלולים בה בעת לגרום לגירוי ולפריחה בעור. כיצד נדע מהו התכשיר הבטוח והיעיל לשימוש?

ייעוץ תרופתי
מרבית השיטות והתכשירים נדמה מטפלים אך ורק באספקט אחד מן השניים של ההתמכרות ולא בשניהם יחדיו. הצבת יעד גמילה במכה אחת, לרוב נידונה לכישלון. שוב ושוב מוכח במחקרים מרחבי העולם, שמרבית המכורים המנסים להיגמל במכה אחת – כושלים ושבים לעשן. מתוסכלים מניסיון הגמילה שכשל, הם מגבירים את כמות העישון היומית, ותהליך הגמילה הבא שלהם הופך לקשה מקודמו.

הרוקח הקליני רפאל עזרא, העומד בראש המרכז הישראלי לייעוץ תרופתי, ממליץ על תהליך הגמילה ההדרגתי. "הניסויים, העדויות והבדיקות שנערכו במדינות שונות אכן מעלים תוצאה זהה: הפחתת עישון בהדרגה מעלה את הסיכוי להצליח להיגמל לתמיד מההתמכרות לעישון. שיטת הזבנג וגמרנו מצליחה לסוג מאוד מסוים של מבנה אישיותי. אני תמיד ממליץ על שילוב: גם של תכשיר הנלחם בהתמכרות הפיזית וגם של טיפול קבוצתי או אישי פסיכולוגי תומך. כי ההתמכרות היא גם פסיכולוגית. הכי חשוב זה ראשית כל להיוועץ. או עם רופא או עם רוקח קליני. תגובות בין תרופתיות צריכות להילקח בחשבון, וחשוב ראשית כל לקבל ייעוץ מקצועי."

האם תכשיר חדש העשוי מתירס יחולל את המהפך?
לאחרונה הצטרף למדף התכשירים לגמילה מעישון תכשיר חדש העונה לשם ניקובלוק. מדובר בפטנט מהפכני עולמי פרי פיתוח של מעבדות מחקר אמריקאיות של חברת ניקובלוק, לאחר מחקר ופיתוח אשר ערכו למעלה מעשר שנים. מוצר מוכר ומוכח ביעילותו בארה"ב ובמדינות רבות אחרות ברחבי העולם. במעבדות המחקר זיהו את מקור הבעיה העיקרית של המנסים להגמל והוא הגמילה במכה. מאחר ומרבית המעשנים מנסים להגמל בן יום – ונכשלים – התמקדו החוקרים האמריקאים בגמילה הדרגתית, תוך הקטנת נזקי העישון עד כמה שניתן. מדובר בנוסחה ייחודית המורכבת מ- 100% רכיבים פעילים טבעיים, מאושרים למזון, החוסמת עד 99% מהניקוטין והזפת בסיגריה. בניגוד לתכשירי גמילה אחרים, ניקובלוק אינו מכיל ניקוטין או כל סם תחליפי אחר. הוא מכיל סירופ תירס, מים, חומצה ציטרית, חומרי צבע טבעיים וחומרים משמרים טבעיים. היתרון הנוסף שלו הוא שהוא אינו דורש מרשם רופא.

נוזל הגמילה הטבעי של ניקובלוק ארוז בבקבוקון קטן.  

מטפטים עד  שלוש טיפות נוזל מהבקבוק על משטח הפילטר של הסיגריה. נוזל ניקובלוק הנספג בפילטר יחל בפעולתו מיידית עם הצתת הסיגריה, ילכוד את הניקוטין והזפת בתוך הפילטר ויחסום את כניסתו לגוף. הזפת המזיק והמסרטן ייחסם על ידי ניקובלוק בפילטר ולא יוכל לחדור לריאות. המעשן מטפטף שלוש טיפות מבקבוקון נוזל ניקובלוק על פומית הסיגריה, ומרגע זה נוצרת חסימה אקטיבית של הניקוטין והזפת. הניקוטין שאינו חודר לגוף המעשן אינו יוצר גירוי מעורר מממכר באזורי המוח האחראים להתמכרותו. בעוד הזפת ההרסנית לריאות, נחסמת.

מאת: שרית יוכפז כתבת ועורכת החיים הטובים. צרכנות ולייף סטייל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עיריית תל אביב- יפו: סדרי פסח קהילתיים וציבוריים בצל מלחמת חרבות ברזל מאת שרית יוכפז

                                                       צילום:   רועי דוד                                                                עירי...