יום שלישי, 10 בפברואר 2015

50 שנים למוזיאון ישראל ,ירושלים– חוגגים יובל מאת שרית יוכפז


50 שנים למוזיאון ישראל ,ירושלים–
חוגגים יובל
התכנית החגיגית לציון שנת היובל כוללת תערוכות ייחודיות חדשות,  שיתופי פעולה עם מוזיאונים מובילים בעולם,תצוגת קבע חדשה שלאמנות ישראלית, מופעי מוסיקה בגלריות ובגן הפסלים ועוד

מוזיאון ישראל, ירושלים, מוסד התרבות הגדול בישראל ובין המוזיאונים המובילים בעולם, יציין בחודש מאי הקרוב 50 שנה להיווסדו.
ביום שלישי,ה-11 במאי 1965, בנוכחות 500 אורחים מחו"ל ו 1500 אורחים מישראל הכריז נשיא המדינה, זלמן שז"ר, על פתיחתו הרשמית של מוזיאון ישראל.
הטקס המרגש התקיים בלב ירושלים החצויה, שני קילומטרים מקו הגבול. עמק המצלבה הואר, תזמורות צה"ל והגדנ"ע ניגנו  והשחקן יהושע ברטונוב קרא פרק מהתנ"ך.צמרת השלטון של אותן שנים, שגרירים, מנהלי מוזיאונים מכל רחבי העולם, תורמים ואוצרים – הסתובבו נרגשים בין התצוגות החדשות במוזיאון שרק עתה נולד.
הקמת מוזיאון ישראל בירושלים הייתה פרי חלום שחלמו שנים רבות מנהלי בית הנכות הישן של "בצלאל", בוריס שץ ומרדכי נרקיס.  חלום זה קרם עור וגידים בהובלתו ובהנהגתו של טדי קולק, תחילה במסגרת תפקידו כמנכ"ל משרד ראש הממשלה ולאחר מכןכראש עיריית ירושלים.
בחזונם שאפו המייסדים להקמת מוזיאון אוניברסאלי שיעמוד בדרגה אחת עם המוזיאונים הגדולים בעולם, בעל פריסה תרבותית רחבה, שיבטא תפיסה אנציקלופדיסטית המשלבתאמנות, ארכיאולוגיה ותרבות יהודית במשכן אחד.
במהלך 50 השניםשחלפו מאז פעלו מנהלי המוזיאון לדורותיהם להפיכת המוזיאון למוסד התרבות הגדול והחשוב בישראל ואחד החשובים בעולם.המוזיאון הפך למוקד משיכה ארצי ובינלאומי בזכות אוספיו המונים מאות אלפי מוצגים ומאפשרים מבט רחב היקף על היצירה האנושית משחר האדם ועד ימינו: האוסף הגדול והחשוב בעולם של תגליות ארכיאולוגיות מארץ ישראל,האוסף הגדול ביותר בעולם של פריטים מעולם התרבות והאמנות היהודית, ולצידם אוספי אמנות חשובים– אמנות ישראלית, אמנות אירופאית מימי הביניים ועד ימינו ואמנות חובקת עולם (אסיה, אפריקה, דרום אמריקה ואוקיאניה).
לצד בניית האוסף העשיר והצגת תערוכות שעוררו עניין בארץ ובעולם, ביסס המוזיאון גם את אגף הנוער העוסק בחינוך לתרבות, והוא אחד מאגפי הנוער הראשונים בעולם המהווה דוגמה למוזיאונים בעולם כולו.רבים מבכירי החברה הישראלית היום למדו באגף הנוער או שלחו אליו את ילדיהם.
בשנת  2010  הושלם מיזם החידוש של המוזיאון, במסגרתו גדל שטח התצוגה של המוזיאון פי שניים,חודשו כל תצוגות הקבע של האוספים והודגש האופן שבו המבקרים חווים אמנות ותרבות על רקע האדריכלות הייחודית של המוזיאון והנוף עוצר הנשימה שבו הוא נמצא.
בזירה הבינלאומיתמשמש המוזיאון מקור חשוב להשאלות למוזיאונים בעולם ומידי שנה מוצגות תערוכותיו באתרי תצוגה מרכזיים בכל רחבי העולם מארה"ב (במוזיאונים כדוגמת המטרופוליטן, המומה וגוגנהיים בניו יורק), דרך אירופה (כדוגמת מוזיאון פומפידו בפריז, הטייט הבריטי, המוזיאון לאמנות מודרנית בקופנהגן) וכלה במזרח הרחוק. בימים אלו ממש מוצג מבחר מאוסף הדאדא והסוריאליזם של מוזיאון ישראל במוזיאון ההרמיטאז' בסט. פטרסבורג ברוסיה, ובמקביל מציג המוזיאון תערוכה ארכיאולוגית בהונג-קונג ותערוכת אמנות בטייוואן.
בפתחה של שנת היובל אומר מנכ"ל המוזיאון ג'ימס סניידר: "כבוד הוא לי לעמוד בראשו של מוזיאון ישראל ולפתוח את שנת היובל. המוזיאון, פרי חזונו של טדי קולק, הפך בחמישים שנות קיומו למוסד התרבות הגדול בישראל ומן המוזיאונים האנציקלופדיים המובילים בעולם. יתרה מכך, מידי שנה מציג המוזיאון מתערוכותיו ואוספיו במוזיאונים מרכזיים ברחבי העולם,ומיליוני מבקרים בחו"ל נהנים גם הם מפירות עשייתו של המוזיאון המשמש כשגריר של תרבות ממדרגה ראשונה למדינת ישראל". עוד מציין סניידר כי "עם פתיחתו המחודשת של המוזיאון בשנת 2010 החל פרק חדש בתולדות המוזיאון, אותו אנחנו כותבים יחדיו עם ידידינו הרבים מהארץ ומהעולם. בזכות תמיכתם המתמדת אנו פותחים את חגיגות היובל בתנופה רעננה, ובאותה הנחישות ואהבת העשייה שאפיינו את הקמתו של המוזיאון לפני 50 שנה".
עו"ד יצחק מלכו,יו"ר דירקטוריון המוזיאון: "זכות גדולה היא לעמוד בראש הדירקטוריון של מוזיאון ישראל בתקופה משמעותית זו שבה עולה בידינו להגשיםאת  חזונו של טדי קולקלהקים מוזיאון אנציקלופדי אמיתי בישראל. בתקופה זו לא יכול להיות מסר חשוב יותר מאשר מסר האוניברסליות היוצא מירושלים ומותיר את חותמו על הנוף התרבותי בעולם."
תוכנית התערוכות והאירועים הייחודים שיציג המוזיאון לכל אורך שנת היובל משקפת את העושר יוצא הדופן של אוסף המוזיאון מצד אחד, ואת עומק הקשרים הבינלאומיים של המוזיאון מצד שני:
"6 אמנים 6 פרויקטים" המציגה אמנות ישראלית עכשווית ;"1965 היום" הנותנת מבט רחב על התרבות החזותית והחומרית בישראל של שנת 1965;"קיצור תולדות האנושות: התערוכה" בהשראת ספרו של יובל נח הררי, המציגה נקודות מרכזיות בהתפתחות האנושות מפיתוח היכולת להבעיר אש ועד פצצת האטום;"דן רייזינגר: עיצוב גרפי בישראל" המוקדשת לאחד המעצבים הגרפיים הבולטים בישראל; "ויהי ננו"שבה יוצג ספר התנ"ך הקטן בעולם, שגודלו כגודל גרגיר אורז, לצד המגילות הגנוזות שגילן למעלה מ-2,100 שנה המוצגות בהיכל הספר; "יומולדת", תערוכת אמנותלכל המשפחההעוסקת באירוע החגיגי שפוקד את כולנו פעם בשנה, "תערוכה בקופסה" המציגה מזכרותמכל התערוכות השנתיות שהועלו באגף הנוער ב-50 השנים לקיומו;
"יד ביד" - זה לצד זה יוצגו שני חלקיו של כתב יד מאויר ונדיר של משנה תורה לרמב"ם מהוותיקן ומירושלים;"לילה יורד על ברלין" – יצירותמופת מהגלריה הלאומית בברלין שנוצרו בין השנים 1905 ל-1945 המגלמות את החופש האוונגרדי ששגשג בגרמניה בשנים אלה; "מאן ריי: משוואות אנושיות" המוקדשת לאחד מגדולי האמנים של המאה העשרים.בנוסף לתערוכות אלה יחדשהמוזיאון את תצוגת הקבע של אמנות ישראלית.
את שפע התערוכות תלווה תכנית אירועים עשירה ומגוונת,
 שראשיתה במסיבת יום הולדת גדולה שתתקיים ביום ה-11 במאי 2015 החל מהשעה 10:00 ועד הלילה, שבמהלכה המוזיאון יהיה פתוח לקהל הרחב ללא תשלום ויציע שפע של סיורים, סדנאות, הופעות והפתעות מיוחדות. עוד בחודש מאי יתקיימומופעי מוסיקה ישראלית בתצוגת הקבע החדשה של אמנות ישראלית בהשתתפות חוה אלברשטיין, שלומי שבן, כנסיית השכל ומיכה שטרית וארקדי דוכין. במהלך הקיץ יתקיימו בגן הפסליםמופעי ענק של מוסיקה מסגנונות שונים. גם פסטיבל האופרה של ירושלים יתארח במוזיאון במסגרת חגיגות היובל, ולצידו יתקיימו במוזיאון אירועים שכבר הפכו למסורת וביניהם "נקודת מגע" ופסטיבל היין, אשר השנה יהיו חגיגיים במיוחד.מומלץ



מוזיאון ישראל בירושלים,

אתר המוזיאון: http://www.imjnet.org.il/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עיריית תל אביב- יפו: סדרי פסח קהילתיים וציבוריים בצל מלחמת חרבות ברזל מאת שרית יוכפז

                                                       צילום:   רועי דוד                                                                עירי...