יום רביעי, 22 באפריל 2015

מה עושים ביום העצמאות? מבקרים במוזאון "הרעות" במצודת כ"ח. מאת: שרית יוכפז

מה עושים ביום העצמאות?
מבקרים במוזאון "הרעות" במצודת כ"ח

במצודת כ"ח (משטרת נבי-יושע לשעבר) נחנך השנה "מוזיאון הרעות" מייסודו של יהודה דקל ז"ל, שהיה יו"ר המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. המנציח ומתעד את גבורת הלוחמים בשלושת הקרבות על כיבוש משטרת נבי-יושע בחודשים אפריל ומאי 1948. 
המוזיאון כולל את סיפורם של משטרת נבי-יושע מימי האנגלים ועד קרבות תש"ח, ההכשרות המגויסות בפלמ"ח שמהן באו הלוחמים ופירוט של כל אחד משלושת הקרבות. 28 הנופלים בקרבות אלה (כמניין כ"ח, ומכאן השם מצודת כ"ח) מונצחים באולם מיוחד. אחד מהם היה יזהר ערמוני, מקלען שחיפה על חבריו בקרב עד שנפל, ולאחר מותו הוענק לו "אות הגבורה", אחד מ-12 "גיבורי ישראל" בתש"ח. בקרב השני גם נפל דוד ("דודו") צ'רקסקי, מפקד יחידת הפריצה, שעליו כתב חברו חיים חפר את השיר "דודו", מן הידועים שבשירי מלחמת העצמאות.
 במוזיאון מוקרן סרט המשחזר את הקרב השני וכן ישנו אתר מיוחד של "מציאות רבודה" (Augmented Reality), המאפשר לראות, בטכנולוגיה חדשנית, באמצעות טלפונים חכמים וטאבלטים למיניהם את הקרב.
פירוט מורחב על  המדורים במוזאון:
א. הקמת בניין משטרת נבי יושע ושאר המשטרות הגליליות בשלהי שנות ה-30 – כחלק מההיערכות הבריטית באזור הצפון.
ב. המאבק על אצבע הגליל בחצי השנה הראשונה של מלחמת העצמאות, כולל המאמץ לתפוס את תחנות המשטרה שפינו הבריטים בכלל ואת נבי יושע בפרט.
ג. שלושת הקרבות על משטרת נבי יושע, ובמרכזם הקרב המרכזי והנודע ביותר, זה של ה-20 באפריל 1948. במדור זה מוצגים סיפורים, תצלומים וקטעי וידאו ואודיו של הלוחמים ועליהם. מקום מיוחד יוקדש ל-28 הנופלים, לרבות תמונותיהם, קורות חייהם וחלקם בקרבות שבהם נפלו
.
בסוף מסלול הביקור במוזיאון הרעות מוזמנים המבקרים לצפות בסרט קצר במתכונת סרטי המלחמה רבי המשתתפים, שישחזר את הקרב השני על המצודה. באגף מיוחד נאספו ספרים, חוברות, מאמרים, תמונות וחומר אודיו-ויזואלי העוסקים או מזכירים את הקרבות בנבי יושע. המבקרים במוזיאון יכולים לצפות במסכי מחשב ולקבל פרטים ומידע על הנופלים, הקרבות וכל מידע אחר הקשור לאתר
.
מוזאון הרעות ממוקם במצודת כ"ח, ליד צומת כ"ח בגליל העליון (ליד היישובים שדה אליעזר, רמות נפתלי).
שעות פתיחת המוזאון ביום העצמאות:
09:00-14:00
מחיר כניסה: 15 ₪ (לילד ולמבוגר)


טלפון לפרטים נוספים והזמנת הדרכות אישיות- 04-6432810





                                                       *         *    *
מתנה לא שגרתית ליום העצמאות
בעל מפעל טקסטיל לייצור אופנת גברים מתורכיה שלח לעמיתו הישראלי יוסי ג'נודי מתנה לא שגרתית ליום העצמאות  – דגל ישראל שיוצר  מ-7,000 פאייטים כמחווה למדינת ישראל.

                                            צילום: מורגן ביטן


יוסי ג'נודי, הבעלים של אופנת הגברים ג'נודי, קיבל בימים אלה לקראת יום העצמאות חבילה מבעלים של מפעל לטקסטיל המייצר עבורו קו של חליפות גברים אופנתיות מאזור איסטנבול בתורכיה
 (ביקש להישאר בעילום שם) – דגל ישראל שיוצר מכ-7,000 פאייטים ממוסגר במסגרת כהצדעה למדינת ישראל לקראת יום העצמאות.
חשוב לציין, שלא מדובר ביהודי אלא בתורכי מוסלמי.
בעל המפעל התורכי ציין, שלמרות מערכת היחסים בין שתי המדינות האנשים בתורכיה אוהבים את הישראלים ושמחים בשמחת העם הישראלי ביום העצמאות.

ג'נודי שלח לו אימייל בן הוא ציין, התרגשתי מאד מהמחווה המיוחדת, אני יודע שמערכת היחסים בין העם בישראל לעם התורכי היא מצויינת והבעיה היא לא אצל האזרחים. אני כבר מתחיל לעבוד על רעיון לייצור דגל תורכיה לשלוח לך לקראת יום העצמאות התורכי שחל ב-29 באוקטובר.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עיריית תל אביב- יפו: סדרי פסח קהילתיים וציבוריים בצל מלחמת חרבות ברזל מאת שרית יוכפז

                                                       צילום:   רועי דוד                                                                עירי...