יום רביעי, 23 בדצמבר 2015

חלום בהקיץ הגלריה של המחלקה לתקשורת חזותית, קומה 8 , קמפוס בצלאל הר הצופים בירושלים. הכניסה חופשית הקהל הרחב מוזמן.מאת: שרית יוכפז

חלום בהקיץ

אוסף הטבע של מוזיאון ישראל
אוצרת: הילה זקסנברג, עוזרת אוצרת: תמר לוינסון
תערוכה במסגרת כנס המחלקה להיסטוריה ותיאוריה, בשיתוף ארכיון בצלאל
פתיחה ושיח גלריה במסגרת הכנס: יום ראשון 27 בדצמבר 2015, 17:30
שיח גלריה נוסף: יום שני 4.1.2016, 13:00
א'-ה' 09:00-16:00
נעילה: 07/01/2016
הגלריה של המחלקה לתקשורת חזותית, קומה 8 , קמפוס בצלאל הר הצופים בירושלים.
הכניסה חופשית הקהל הרחב מוזמן.

התערוכה חלום בהקיץ עושה שימוש בצילום סטילס, וידאו, סאונד וחומרי ארכיון מקוריים וחושפת אוצרות ארכיון מכמה מאוספי בצלאל, המאוחסנים במוסדות שונים בארץ. לראשונה ממצאים ארכיונים נבחרים מכל האוספים יוצגו תחת קורת גג אחת, ויאפשרו בחינה מחודשת של מספר אירועים בהיסטוריוגרפיה של בצלאל ושל אוספיו, ותוך שכך  יעוררו שיח על הארכיון כמושג, ועל הארכיון כפרקטיקה בעבר, היום ובעתיד.

הילה זקסנברג, האחראית על מדיניות האוצרות בארכיון וספריית בצלאל, אוצרת התערוכה: "חלום בהקיץ אמנם עוסקת בחומרי ארכיון בצלאל אך באמצעותם משתקפת תמונה הנוגעת ליכולת של מוסדות תרבות בארץ לצבור זיכרון ארגוני ולעשות בו שימוש עכשווי. התערוכה ממבקשת לעורר שאלות כמו: האם ביכולתנו לעשות שימוש בחומרים אלו למען התפתחות מקצועיות, מנהלית ואקדמית, ולא רק לצרכי נוסטלגיה ובניית אתוס? ומהי חשיבותה של ההיסטוריה עבור שדה האמנות והתרבות בהווה.

"מעצם 110 שנות קיומו של בצלאל, מתעדים החומרים את ראשית מיסוד ההוראה בתחומי האמנות והעיצוב בארץ. מדובר בפריטים שנאספו על ידי המרצים, הסטודנטים וההנהלה, בני דור המייסדים של מקצועות התכנון, העיצוב והאמנות בישראל. פריטים שנאצרו מאוספים מוסדיים מוצגים לצד כאלו שלוקטו מאוספים קטנים ופרטיים, אך חשובים לא פחות. סמיכות הצגתם משרטטת את ההבדלים בין ההקשר המוסדי שבא לידי ביטוי באוספים הגדולים, לבין אוצרות האוספים הפרטיים המעידים על קשרים אישיים להיסטוריה של בצלאל.

"התערוכה מעוררת דיון בסוגיות ערכיות כמו: באיזה אופן אוספי ארכיון אלו ביססו את מעמדו של בצלאל בנרטיב ההיסטורי של האמנות הישראלית, כיצד משתקפים גלגולים של תהליכי הוראה במחלקות בצלאל מבעד לחומרים אלו? מהם ההיבטים המרכיבים את הזיכרון האירגוני של בצלאל? האם בידינו הזכות להציג ולחשוף את החומרים? מי ומה נכלל באותו הזיכרון ואולי מעניין אף יותר - מי ומה לא נכלל בתיעוד זה?


"לצד פריטים כמו –כרטיסי סטודנט משנות השלושים, פרוטוקולים של ישיבות, ורישום שמתעד ישיבת מחלקה, של הצייר והמאייר יוסף שטרן, שהיה תלמיד ומרצה בבצלאל,ניתן יהיה לצפות בתערוכה גם בסרט הראשון של פלסטינה שצולם ב-1911, ובהקרנה והדמיות תלת מימד שבוחנות כיצד השימוש במדיה דיגיטאלית משפיע על גיבוש אוסף הארכיון כיום וכיצד ניתן להשתמש במדיות עכשוויות כדי לבחון ממצאי ארכיון היסטוריים. סוגיות אלו אינן ייחודיות לנו אלה משותפות לבצלאל ולמוסדות תרבות רבים בארץ." 
מומלץ.

מאת: שרית יוכפזsarit0404@yahoo.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עיריית תל אביב- יפו: סדרי פסח קהילתיים וציבוריים בצל מלחמת חרבות ברזל מאת שרית יוכפז

                                                       צילום:   רועי דוד                                                                עירי...