יום שלישי, 22 בדצמבר 2015

בלב ים .סרט מומלץ. מאת: שרית יוכפז

"בלב ים" סרט מרתק.
 In The Heart Of The Sea

בלב ים


הסרט יוצג גם בתלת מימד

פעולה / הרפתקאות
ארה"ב – 2015
הסרט יצא לבתי הקולנוע ב 31-12-15
121 דקות

שחקנים: כריס המסוורת', בנג'מין ווקר, קיליאן מרפי, בן ווישואו, טום הולנד, ברנדן גליסון
בימוי: רון הווארד
הפקה: רון הווארד, ג'ו רוט, פולה ווינשטיין, וויל וורד, בריאן גרייזר
תסריט: צ'ארלס לוויט
מבוסס על הספר: "בלב ים: הטרגדיה של ספינת ציידי הלוויתנים אסקס"


טריילר חדש מתורגם לס

זוכה האוסקר רון הווארד ("נפלאות התבונה"), מביים את סרט הפעולה וההרפתקאות "בלב ים", המבוסס על רב המכר של הסופר נתנאל פילבריק, המביא את סיפור המסע האמיתי והדרמטי של ספינת ה'אסקס'.
בחורף של 1820, ספינת ציידי הלוויתנים של ניו אינגלנד 'אסקס', הותקפה על ידי משהו לא ייאמן: לוויתן בעל כוונות בגודל מפלצתי, עם תחושת נקם כמעט אנושית.  האסון הימי שהתרחש באמת שימש השראה להרמן מלוויל בספרו 'מובי דיק', אבל שם הוצג רק חציו של הסיפור.  "בלב ים" חושף את המצב הקשה שבא אחרי המתקפה, בו אנשי הצוות השורדים מגיעים לקצה גבול יכולתם ונאלצים לבצע מעשים בלתי נתפשים על מנת להישאר בחיים. סערות קשות, רעב, פאניקה וייאוש, מביאים את האנשים לפקפק באמונות הכי אדוקות שלהם, מערך החיים שלהם ועד למוסריות המקצוע שלהם.
בסרט "בלב ים" מככבים כריס המסוורת' ("הנוקמים", "Rush") בתפקיד אוון צ'ייס, החובל הראשון של הספינה, בנג'מין ווקר ("Abraham Lincoln: Vampire Hunter") כג'ורג' פולארד, הקפטן הבלתי מנוסה, קיליאן מרפי ("עלייתו של האביר האפל") כמתיו ג'וי, החובל השני, ובן ווישואו ("ספקטר") בדמותו של הסופר הרמן מלוויל, שחקירת האירועים שלו כשלושה עשורים מאוחר יותר עזרה לפרסם את הסיפור.  טום הולנד ("הבלתי אפשרי") מופיע גם כן בדמותו של הימאי הצעיר טום ניקרסון, וברנדן גליסון ("קצה המחר") מככב כאותו טום ניקרסון, המבוגר ב- 30 שנה.
הווארד ביים את הסרט על פי תסריט של צ'ארלס לוויט ("לגעת ביהלום"), ועל פי הסיפור מאת צ'ארלס לוויט, ריק ג'אפה ואמנדה סילבר ("עולם היורה") שמבוסס על הספר "בלב ים: הטרגדיה של ספינת ציידי הלוויתנים אסקס", מאת הסופר נתנאל פיבריק, שזכה בפרס הספר הטוב ביותר בקטגוריית הלא סיפורת לשנת 2000.

הפיקו את הסרט ג'ו רוט ("ארץ אוז"), פולה ווינשטיין ("לגעת ביהלום"), וויל וורד, זוכה האוסקר בריאן גרייזר ("נפלאות התבונה") ורון הווארד.  המפיקים בפועל הם ברוס ברמן, שרה בראדשו, פאלאק פאטל, אריקה האגינס ודיוויד ברגסטין.
הצוות היוצר של מאחורי הקלעים כולל את הצלם הראשי זוכה האוסקר אנתוני דוד מאנטל ("נער החידות ממומביי"), מעצב ההפקה מרק טילדסלי ("הרשות החמישית"), העורכים זוכי האוסקר מייק היל ודן הנלי (שניהם עבור "אפולו 13"), מעצב התלבושות ג'וליאן דיי ("Rush") והמלחין רוקה באניוס ("מוות אכזרי").  הסרט יופץ בגרסאות דו-ממד ותלת-ממד באולמות קולנוע נבחרים ובאולמות IMAX.

על ההפקה
 זוהי אחת מאגדות השייט הגדולות בכל הזמנים: ספינת ציד הלווייתנים אסקס הותקפה בידי 'לויתאן' – לוויתן לבן ותוקפני בגודל יוצא דופן – שהשאיר בחיים רק מעט אנשי צוות להצליח במשימה הכמעט בלתי אפשרית לשרוד כדי לספר על החוויה.  אבל ב- 200 השנים שחלפו מאז אותו מסע גבורה, האמת דהתה לה אל תוך ההיסטוריה, וחסתה בצלו של הספר הרב מכר לו שימשה כהשראה, 'מובי דיק' של הרמן מלוויל.
כעת, כשהבמאי המהולל רון הווארד אוחז במושכות, אגדת ספינת ה'אסקס', אנשי הצוות האמיצים שלה והלוויתן הלבן המיתולוגי מגיעים אל המסך הגדול בפעם הראשונה עם ההרפתקה הגדולה של "בלב ים".
"מובי דיק" הוא ספר בדיוני. לעומת זאת, "בלב ים" מחזיר אל החיים את הסיפור העוצמתי שיתדלק ויעצב את הספר המצליח של מלוויל.  הווארד אומר, "הסיפור האמיתי של 'אסקס' הוא אדיר. הוא מוחשי, הוא עשיר והוא קולנועי בבסיסו, עם הרבה תהפוכות לאורך הדרך.  ולמרות שהסרט מתרחש בעבר, הוא עוסק גם בנושאים של מערכות יחסים, הישרדות, אנושיות וטבע האדם, כשכולם קשורים אחד בשני ומעוררי מחשבות על מי אנחנו בכלל כבני אדם."   הווארד קיבל לראשונה את התסריט מהשחקן כריס המסוורת' כשהם עבדו יחד על הסרט Rush.  המסוורת', שמככב בסרט כחובל הראשון של ספינת ה'אסקס' אוון צ'ייס, מציין: "אהבתי את התסריט מהרגע הראשון. 'בלב ים' הוא על גבורה ועל אנשים שעומדים למבחן על קצה גבול היכולת שלהם בכל דרך אפשרית. ההיבט של המותחן הפסיכולוגי ריתק אותי גם כן, כשהלוויתן הופך את השולחן עליהם.  יש משהו מאד מסתורי באופן שבו בעל החיים הזה מתואר – מדוע הוא מחליט לתקוף, וזה היה מקרה שאנשי הצוות של 'אסקס' לא פגשו מעולם. הצייד הופך לניצוד."
בנג'מין ווקר, המגלם את התפקיד של ג'ורג' פולארד, קפטן ספינת ה'אסקס', טוען שהמפגש הקטלני בין הציידים ללוויתן הוא רק אחד הרכיבים בסיפור. "ישנם שלושה מבחנים גדולים שמרכיבים את הסיפור הזה: אדם נגד אדם, אדם נגד הטבע, אדם נגד עצמו.  איך אפשר להתגבר על המבחנים הללו ולשרוד?  זו השאלה של הסרט. אבל יש גם יופי בכל זה, כשאנחנו רואים את כח הסבל של הנפש האנושית."
הווארד מאשר שכשהמסוורת' פנה אליו לראשונה עם הפרויקט הזה, "לא ידעתי אז דבר על ה'אסקס' ולא ידעתי שהתסריט מבוסס על אירועים אמיתיים לגמרי. אבל אחרי שהבנתי שכל זה באמת קרה, זה הדהים אותי.  מיד התחלתי לדמיין סרט בסגנון מאד גולמי ועוצמתי, סרט שהייתי רוצה לצפות בו, שזה בעצם מבחן האיכות עבורי."  
המסע יוצא הדופן של ה'אסקס' תועד בספרו של נתנאל פילבריק, "בלב ים: הטרגדיה של ספינת ציידי הלווייתנים אסקס".  לסופר ההיסטוריון, המחשיב את נאנטוקט לביתו, יש התלהבות רבת שנים מהתעשייה שהציבה את האי הקטן ליד מסצ'וסטס על המפה.  "הספר גדל הרבה מעבר לסקרנות הרגילה שלי לגבי אופן החיים של בירת ציידי הלווייתנים באמריקה של אותן שנים. זה היה סיפור שחדר אל מתחת לעור שלי."  
לתיעוד המפורט היטב של פילבריק על המסע הגורלי הייתה השפעה דומה על צוות יוצרי הסרט.  המפיקה פולה וויינשטיין מספרת, "הספר היה פשוט מסמר שיער. לא יכולתי להפסיק לקרוא בו, וכשדבר כזה קורה, אתה יודע שזה יהיה פרויקט שתהיה לך תשוקה גדולה כלפיו. מצאתי גם הקבלה רבה למציאות של ימינו. אם תשנה את הבגדים ואת התפאורה תקבל סיפור שאפשר למצוא הרבה בימים אלו, שחוקר את קצה גבולות השאיפות וההקרבה של גברים ואבותיהם, נשים ובעליהן, בעלי חיים והטבע, וחיים ומוות."

שותפו להפקה של הווארד, בריאן גרייזר אומר: "הכל קורה דרך השקפת עולמם של הגברים הללו שעושים לדעתם את הדבר הנכון והראוי, ואנחנו יכולים לראות את המורכבות המוסרית של זה.  אבל הכל נמצא מתחת לפני השטח של דרמת פעולה מאד דינמית בלב ים."

זה לא רק הסיפור של האנשים הללו והמסע שהם יצאו אליו," אומר המפיק וויל וורד,  "אלא גם סיפור מדהים של הישרדות והמרחקים שאנשים מוכנים להגיע אליהם על מנת להציל את חייהם ואת חיי האחרים.  כשקראתי את התסריט וחקרתי על העולם ההוא, מה שהדהים אותי היא העובדה שהחבר'ה האלה עשו זאת למחייתם.  הם הפליגו אל האוקיינוס הגדול בספינות של לא יותר מ- 30 מטר אורך, לעתים למשך שנים, וכשהם זיהו לווייתנים, הם יצאו לכיוון המפלצת הענקית הזאת בסירות משוטים קטנות. זה באמת בלתי ייאמן."

בשנים האחרונות, החברה המודרנית הצליחה להבין שהלווייתנים הם יצורים בעלי מודעות, עם אינטליגנציה ורגשות ברמות גבוהות.  אבל התסריטאי צ'ארלס לוויט, מצביע על כך שאנחנו חייבים לראות את אפשרויות המחיה של האנשים הללו באותה תקופה.  "זה לא סרט שמהלל ציד לווייתנים. נהפוך הוא, זה מראה כמה אכזרי זה היה," הוא מצהיר.  "תעשיית ציד הלווייתנים של תחילת המאה ה-19 הייתה בעצם תעשיית הנפט לפני שמישהו למד איך לקדוח חור באדמה ולהוציא את הנפט מכדור הארץ. שמן הלווייתנים הצית את המנורות של אמריקה ואירופה.  הם נענעו את התינוקות שלהם בעריסות העשויות מעצמות לווייתנים. הריהוט שלהם, המחוכים של הנשים ואינספור מוצרים נוספים שהיו תוצרי לוואי של תעשיית הלווייתנים.  אבל החיים של אותם אנשים על ספינות ציד הלווייתנים היו ניתנים לוויתור, לא יותר מנתון בדו"ח ההוצאות של החברה עבורם עבדו."

לוויט ממשיך: "הסיפור מתואר כ'אדם נגד הטבע', אבל העובדה היא שהביטוי 'נגד' לא צריך להופיע, כי האדם הוא חלק מהטבע. אבל למרבה הצער זו לא הייתה הגישה הנפוצה בחברה המערבית של אותם ימים. הם האמינו שלאדם יש שליטה על הטבע וזה כולל את כל בעלי החיים.  לווייתנים היו לא יותר מיבול שצריך לקצור אותו."
"היכולת של קהל הצופים להבין את תרבות ציידי הלווייתנים הללו נשענת רבות על יכולתו של רון ליצור את העולם הקולנועי הזה," אומר גרייזר.  "הוא בעיקר טוב בלהפוך את הדמויות לאנושיות ורב ממדיות, כדי שתראו את כל הצדדים של האנשים הללו כשהם משנים את צורתם בעודם נאבקים לשרוד בים העצום הזה."
וויינשטיין מאשרת שהסרט הזה לא יכול היה להיות בידיים טובות יותר.  "אין לי מילים לתאר את החוויה של עבודה עם רון.  הוא במאי כל כך יוצא דופן – חזק וברור, עובד קשה, משתף פעולה וייחודי. כמפיק, זה לא קשה להפקיד פרויקט בידיו של מישהו כשאתה יודע שהפקדת אותו בידיו של מאסטר קולנועי, ורון מביא את זה ועוד הרבה יותר לשולחן."
צוות השחקנים בראשותו של המסוורת' חולק את אותה הרגשה.  "לרון יש את הלב הגדול ביותר מכל האנשים שהכרתי ויש לו מוסר עבודה מעולה," אומר המסוורת'.  "כיוצר קולנוע, הוא תמיד מנסה להשיג יותר. כשאתה צופה בסרטים בבימויו לאורך הקריירה, אתה לא יכול לשים אותם באותה קופסה – מקומדיות אדירות דרך דרמות משכנעות ועד לסרטי פעולה גדולים, הוא עשה את הכל, ועשה זאת באמינות ובאינטליגנציה. 'בלב ים' דרש מאמץ גדול מכולנו, וכשאתה עובר חוויה שכזאת, אתה חייב להתקדם יד ביד עם האחרים, ולתמוך אחד בשני.  הוא שמר אותנו דרוכים כל הזמן, אבל זה בדיוק מה שאתה רוצה כשחקן – לקבל אתגרים והשראה."
ווקר מאשר, "רון אוהב שהדברים יזרמו בספונטניות ובזריזות, לכן הוא מצפה ממך להגיע מוכן אל סט הצילומים. כיבדתי את זה וגם נעניתי לזה. הוא צילם כל טייק עם מספר מצלמות כי הוא רצה ללכוד את הקפריזיות והטירוף של החיים והמוות עבור הגברים הללו באמצע הים, ואני חושב שאפשר להרגיש את זה כשצופים בסרט.  זה נראה כמעט כאילו אתה חלק מזה, כאילו אתה מתחבא על התורן ועד לכל האירועים המתרחשים סביבך."
הווארד חושף שזו תמיד המטרה שלו: "כשאני הולך לקולנוע אני רוצה להיות משוגר למקום אחר, ובסרט 'בלב ים' ראיתי הזדמנות נהדרת לשגר את קהל הצופים. רציתי לקחת אותם למסע בדרך הכי מוחשית ומגניבה.  הבנתי שכדי לספר את הסיפור הזה בדרך הנכונה צריך להתגבר על אתגרים רבים, אבל אלה היו אתגרים שניתן לעמוד בהם. היינו יכולים לשים את זה על המסך הגדול בדרך משכנעת, מלהיבה שעומדת בהבטחה שהסרט הזה יכול להציע."
כדי לקחת את הצופים באופן אפקטיבי למקום ולזמן אחר, יוצרי הסרט בנו מחדש את נאנטוקט של המאה ה-19 באולפני האחים וורנר באנגליה.  בנוסף הם צילמו סצנות חשובות במי הים של לה גומרה, אחד האיים הקטנים ביותר של האיים הקנאריים, כשרבים מהשחקנים מקבלים טעימה של הפלגה בסגנון המאה ה-19 על העתק מדויק של ספינת ה'אסקס'.  "זו באמת חוויה מדהימה," אומר הווארד, "אבל אחת שכוללת הרבה לב ונשמה, הרבה רעיונות מעניינים שניתן להביע.  ומי יכול להביע את הרעיונות הללו יותר טוב מצוות השחקנים שלנו?  השחקנים שלנו עמדו בפני כמה מבחנים קשים לאורך הפקת הסרט, אבל הם היו נחושים לעבור אותם כיוון שהם רצו לכבד את האמת של הסיפור ואת חייהם של האנשים אותם הם גילמו."   

על השחקנים והיוצרים

כריס המסוורת' (אוון צ'ייס)
הפך לאחרונה לאחד השחקנים המבוקשים ביותר בהוליווד.  ב- 2012 כיכב באחד הסרטים המרוויחים ביותר בכל הזמנים, "הנוקמים", לצדו של צוות שחקנים נוצץ הכולל את רוברט דאוני ג'וניור, סמואל ל. ג'קסון וסקרלט ג'והנסון.  באותה שנה כיכב גם ב"שלגייה והצייד", שבבכורה שלו התמקם במקום הראשון בטבלת שוברי הקופות של סוף השבוע.  ב- 2016 יככב בסרט המציג את העלילה המוקדמת של שלגייה, The Huntsman: Winter’s War, לצדם של שרליז ת'רון, ג'סיקה צ'סטיין ואמילי בלאנט.
המסוורת' הופיע לאחרונה גם בסרט השני בסדרת הנוקמים, "הנוקמים: עידן אולטרון", וקודם לכן עבד עם הבמאי רון הווארד בסרט Rush כשגילם את נהג המירוצים ג'יימס האנט. ב- 2011 הוצג לעולם בדמותו של גיבור העל "תור", ומאוחר יותר כיכב גם בסרט ההמשך, "תור: העולם האפל".

בנג'מין ווקר (ג'ורג' פולארד)
בוגר בית הספר למשחק של ג'וליארד, שעשה את הופעות הבכורה שלו על בימות התאטרון. את הבכורה שלו על המסך בגדול ביצע לצדו של ליאם ניסן בסרט "קינסי". עוד הופיע ב"גיבורי הדגל" של קלינט איסטווד, ב- The War Boys, בתפקיד הראשי ב"אברהם לינקולן: צייד הערפדים" ובסרט של רשת HBO, Muhammad Ali’s Greatest Fight.
בקרוב הוא עתיד להופיע בסרטים The Moon and the Sun עם וויליאם הארט ופירס ברוסנן, Look Away עם קלואי סביני ומתיו ברודריק, ובסרט The Choice מול תרזה פאלמר.

קיליאן מרפי (מתיו ג'וי)
שחקן שהופיע גם בסרטים שוברי קופות וגם בקולנוע העצמאי, בנוסף לתפקידים בסדרות טלוויזיה ובהצגות תאטרון ברחבי העולם.  כיום הוא מופיע בסדרה הבריטית Peaky Blinders, המשודרת גם בנטפליקס. בהפוגות של צילומי הסדרה הוא הספיק להשתתף בצילומים של 2 סרטים, Free Fire של הבמאי בן וויטלי, ו- Anthropoid של הבמאי שון אליס.
הוא משך לראשונה תשומת לב בינלאומית בסרטו של דני בויל מ- 2003, "28 יום אחרי", ולאחר מכן הופיע ב"באטמן מתחיל" של כריסטופר נולאן, ובשני סרטי ההמשך, "האביר האפל" ו"עלייתו של האביר האפל", ושיתף פעולה עם נולאן בסרט נוסף, "התחלה".
מרפי היה מועמד לגלובוס הזהב על הופעתו בסרט של ניל ג'ורדן, "ארוחת בוקר על פלוטו", וכמו כן מועמד פעמיים לפרס הקולנוע העצמאי הבריטי על הופעותיו בסרטים "כשהרוח נושבת" של קן לואץ', ו"שמש" של דני בויל.
עוד הופיע ב"אורות אדומים", "עולם הזמן", "טיסת לילה", "נערה עם עגיל פנינה" ו-"קולד מאונטן".

בן ווישואו (הרמן מלוויל)
מככב בתפקיד Q בסרט האחרון בסדרת סרטי ג'יימס בונד, "ספקטר".  לראשונה כיכב בדמותו של גאון הגאדג'טים בסרט "סקייפול". בנוסף, שלושה סרטים חדשים מעוטרים בנוכחותו: Suffragette עם קארי מוליגן ומריל סטריפ, The Lobster, שהוקרן בבכורה בפסטיבל קאן האחרון, ו- The Danish Girl בכיכובו של אדי רדמיין.
ווישואו שיתף פעולה עם הבמאי טום טיקוור בשלושה סרטים: "הבושם", "הבנק" ו"ענן אטלס". עוד הופיע בסרטים "הסערה", "כוכב בהיר" ו-"אין סוף לאהבה".

רון הווארד (במאי / מפיק)
יוצר קולנוע זוכה פרסים רבים, אחד הבמאים המוערכים ביותר בתעשייה שאחראי לכמה מהסרטים המצליחים ביותר בעשורים האחרונים.
הווארד זכה באוסקר עבור הבמאי הטוב ביותר על סרטו "נפלאות התבונה", בכיכובו של ראסל קרואו. הסרט גרף 3 פרסי אוסקר נוספים, וארבעה פרסים בטקס גלובוס הזהב.
כשרונו הרב התגלה כבר ב- 1995, אז קיבל את הפרס הראשון שלו מגילדת הבמאים עבור הסרט "אפולו 13", עם טום הנקס. הסרט עצמו היה מועמד לתשעה פרסי אוסקר, וגרף שניים מהם.
הווארד הפיק וביים את העיבוד הקולנועי למחזה "פרוסט/ניקסון", שב- 2009 היה מועמד לחמישה פרסי אוסקר, ובכלל... סרטם רבים של הווארד זכו לתגובה חיובית של קהילת הקולנוע, ביניהם "מלכודת אש" עם רוברט דה נירו וקורט ראסל, "הורים במשרה מלאה" עם סטיב מרטין, ו"קוקון", שזכה בשני פסלוני אוסקר.
הסרטים האחרונים תחת שרביטו של הווארד היו Rush עם כריס המסוורת' ודניאל ברוהל, ו- Made in America, דוקו מוזיקלי עבור רשת Showtime בכיכובו של ג'יי זי. לאחרונה סיים גם את הצילומים לסרט Inferno, השלישי בסדרת הסרטים על פי ספריו של דן בראון, עם טום הנקס שחוזר לגלם את דמותו של רוברט לנגדון. הווארד ביים גם את שני הסרטים הראשונים בסדרה, "מלאכים ושדים" ו"קוד דה וינצ'י".


סרטים בולטים נוספים ברשימת הקרדיטים הארוכה שלו כוללים את "סינדרלה מן" עם ראסל קרואו, "הנעדרת" עם קייט בלאנשט, "כופר" עם מל גיבסון ו"ספלאש" עם טום הנקס ודאריל האנה.


מרתק. מלחמת קיום והשרדות.-מומלץ.

מאת:שרית יוכפז עורכת החיים הטובים.צרכנות ולייף סטייל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חב' סאפנס משיקה סדרת חטיפים חדשה לקראת יום העצמאות ול"ג בעומר. מאת: שרית יוכפז

  חב' סאפנס משיקה סדרת חטיפים חדשה -   AFTER חטיפי AFTER הינם חטיפי דגנים מצופים בחמאת בוטנים במילוי קרם מתוק.   בשלב הראשון בסדרה ...