יום שישי, 10 ביוני 2016

מגדל דויד תערוכת צילומים -הצלמניה בעיני צלמיה .ביניהם הצלם צדוק בסן 1900-1950-מומלץ. מאת:שרית יוכפז

הצלמים
ירושלים בעיני צלמיה 1900–1950


The Camera Man
Women and Men Photograph Jerusalem, 1900–1950


ירושלים היא אחת הערים המצולמות ביותר בעולם. כבר ב-1839, השנה שבה הומצא הצילום, הגיעו לעיר הרפתקנים וחוקרים שהחלו לצלמה. בסוף המאה התשע-עשרה החלו לפעול בה צלמים מקומיים תושבי העיר. בתקופת המנדט הבריטי החל הצילום להתבסס ככלי דמוקרטי המשפיע על כל תחומי החיים והחברה. הצלמים שנמלטו מגרמניה הנאצית והגיעו ארצה בשנות השלושים הביאו עמם את הפוטו-ג'ורנליזם ואת "הראייה החדשה" וטמנו בארץ את זרעי הצילום האמנותי המסחרי.
צלמי ירושלים, נוצרים, מוסלמים ויהודים, פעלו מתוך ובתוך חתכי אוכלוסייה ומרחבי פעולה תרבותיים-דתיים שונים זה מזה. בעבודתם, המבטאת את מורכבותה של העיר, תיעדו את חיי היומיום שלהם – מפגש רב-ממדי בלתי נמנע עם כל שכבות האוכלוסייה בעיר מרובת הדתות והקהילות. מבטם של הצלמים הירושלמים ייחודי: הוא חורג מהמבט האוריינטליסטי האידיאי וגם מורכב יותר מהצילום הציוני ה"מוזמן", שהדגיש את מפעל ההתיישבות ואת האדם הציוני החדש.
תערוכה זו מציגה את צלמי העיר, הן המוכרים והן מי שנעלמו מעל דפי ההיסטוריה. התערוכה חושפת פרק שטרם סופר בהיסטוריית הצילום בארץ ישראל וגם פרק בתולדות העיר ירושלים.


הצלם צדוק בסן -הצלם היהודי הראשון- צילומיו מופיעים במוזאון מגדל דויד . ובספר : לכבוד התערוכה- ירושלים בעיני צלמיה 1900-1950.


צדוק בסן

1956-1882 הצלם היהודי הראשון
שנולד בארץ-ישראל, ו"צלם
החצר" של קהילת היישוב-הישן בירושלים,
צדוק בסן אהב לצלם נושאים שונים ומגוונים המייצגים את מרקם חייה של העיר כולה, על שכונותיה ותושביה, כולל הישוב-החדש.

בסן, בן למשפחה חרדית בעיר העתיקה, למד בישיבת "עץ חיים".
בעידודו של אביו פיתח את נטייתו לציור, ובד בבד עם לימודי התורניים החל לצייר דיוקנאות וציורי נוף של ירושלים. נקרתה בפניו באותם ימים הזדמנות ללמוד צילום אצל הצלם היהודי ויליאם אדלשטיין; והוא נשבה בקסמו של המדיום החדש. בהיותו בן 18 בלבד, רכש בסיועה של משפחתו את הסטודיו של הצלמים רפאלוביץ' וזקס בעיר העתיקה. שנה לאחר מכן, נישא לבחירת לבו, לאה-שרה לבית זקס; לזוג לא נולדו ילדים. במשך כחצי-מאה תיעד בסן בדיוקנאותיו המצולמים ובצילומיו הרבים בחוצות העיר ובמוסדותיה, את רוח הזמן ואת הווי החיים היהודי בעיר. לימים, העביר את הסטודיו שלו מן העיר העתיקה אל בניין ברחוב החבשים ומאוחר יותר עבר לסטודיו חדש ברחוב ישעיהו פינת פראג.
דיוקן אישי

לכל צילומיו, כולל צילומי-החוץ שלו, השתמש בסן בפלטות זכוכית במצלמת הסטודיו הכבדה שלו. מתצלומיו ניכר כי נקודת המבט שלו בייחס לאובייקטים המצולמים ובייחס למקור האור מוקפדת ביותר, ומטרתה לאפשר להיבטים מטאפיזיים-רוחניים בהוויית היומיום להתגלות ולהראות בעד הממשות השגרתית והמוכרת לכאורה.
צדוק בסן פעל משנת 1900 כצלם הקהילה החרדית בירושלים.  ב-1912 השתקע, בסמוך לסטודיו שהקים בסן בשכונת החבשים, "בית היתומות הכללי על שם וינגרטן". לצרכי התרמת נדבנים יהודים מחו"ל ביקש מייסד ומנהל המוסד דוד וינגרטן מבסן לתעד את היתומות ואת הפעילויות המגוונות שהתקיימו במוסד. במשך כשלושים שנה תיעד  צדוק בסן את
היתומות במוסד וינגרטן ויצר מה שיתפש בהמשך כארכיון חזותי-היסטורי הבוחן אחד מבתי החסד שהתקיימו בירושלים ושפעילותו נמשכת גם היום.
לכבוד לי כי  צדוק בסן ז"ל -היה הדוד של הסבא שלי-
אליהו בסן זצ"ל
 שהיה רב ומורה בישיבת עץ חיים ירושלים. .
ואבי היה מאיר בסן.ז"ל.
שבילדותי סיפר לי רבות בשבחו של צדוק בסן הצלם המיוחד.
כנראה ירשתי קצת מהגנים המשפחתיים ואני עוסקת בעיתונות וצילום
שנים רבות.

בית חולים ביקור רופאים-צילם:צדוק בסן באדיבות בית צבי. הארכיון הציוני.
הארכיון הציוני.

שהגעתי לתערוכה הצלמניה של צלמים משנת 1900-1950. התרגשתי לראות בתערוכה את צילומיו מעטרים את התערוכה ואת הספר  החדש" הצלמים-ירושלים בעיני צלמיה 1900-1950
תמונות באדיבות:בית צבי. הארכיון הציוני  מכללת הדסה ירושלים. מוזיאון מגדל דויד
הצלמים
ירושלים בעיני צלמיה 1900–1950

المُصوِّرون
القدس بعُيون مُصوِّريها 1900–1950

The Camera Man
Women and Men Photograph Jerusalem, 1900–1950
 מוצג בתערוכה במגדל דויד בירושלים




צילום  צדוק בסן- שהיה דוד של סבא שלי אליהו בסן{ שמי שרית בסן יוכפז}ריגש אותי מאוד שהגעתי לתערוכה חשובה ומסיבת עיתונאים וגיליתי  קיר  עטור עם צילומיו. וספר ובו  מככבים צילומיו. העניק 1500 צילומים  למדינת ישראל לארכיון  הציוני.

 מיצג של צילומיו של צדוק בסן  הצלם העברי הראשון- כבוד גדול הוא הדוד של סבא שלי ז”ל
צילום:צדוק בסן בתערוכה ובספר” הצלמים.ירושלים בעיני צלמיה 1900-1950
התערוכה “הצלמים – ירושלים בעיני צלמיה 1950-1900″ מתמקדת בצלמים מרכזיים שחיו ופעלו בירושלים במחצית הראשונה של המאה העשרים, ומעניקה מבט מקורי, מורכב ומרתק על העיר. התערוכה מוציאה לאור את פועלם הוויזואלי של הצלמים שפעלו בה, כיצד הם ראו את העיר וכיצד העיר התבטאה ביצירתם. התערוכה שופכת אור על קורותיו של תחום הצילום בירושלים בתקופה שבה תחום הצילום בארץ וברחבי העולם עבר שינויים רבים ומספרת פרק שטרם סופר בתולדות הצילום הארץ-ישראלי.
 ד”ר שמעון לב במסיבת עיתונאים.
והתרבותית של העיר ומוצג בה בפעם הראשונה מבט שלם על מפעלם של צלמי ירושלים הנוצרים, היהודים והמוסלמים שפעלו בין השנים 1950-1900 לכל צלם טביעת עין ייחודית דרכה תיעד פן מפניה הרבות של ירושלים. רבים מהצלמים ליוו ותיעדו בצילומיהם את תושבי ירושלים בקהילות השונות, אחדים נשלחו מטעם מוסדות וקרנות לצלם את האירועים ההיסטוריים השונים שהתרחשו בעיר ואחדים היו אמנים שביקשו להנציח את מבעיה הייחודיים של ירושלים.
הצילומים נאספו בעמל רב מארכיונים פרטיים וציבוריים והצלמים שעבודותיהם יוצגו בתערוכה הם: אברהם מלבסקי, אברהם קובץ’, אליה קהואג’יאן, אלכסנדר גנן, אלפרד ברנהיים, אפרים דגני, חנה דגני, ארתור באואר, גאראבד קריקוריאן, זכריה קוטלר, חליל ריסאס, חליל רעד, חנא ספייא, טים נחום גידל, י’ סיני, יהודה (יולק) איזנשטרק, יוסף שוויג, יעקב בנאור-קלטר, יעקב בן-דב, יצחק ברלינד, לו לנדאואר, מיליטאד סווידס, משה שוורץ, עלי זערור, עליזה הולץ, פלוא ציבלין, צ’ארלס אלכסנדר הורנשטיין, צבי אורושקעס (אורון), צדוק בסן, צלמי אמריקן קולוני, קלמן וייס, רבקה קרפ, רודולף יונס ושלמה נרינסקי.
הסיור החדש מביא את סיפורה של העיר בשנים 1950-1900 דרך עדשת המצלמה, מנקודת מבטם של הצלמים. הסיור מתחיל בביקור בתערוכה וממשיך למרכז העיר בעקבות סיפורם של הצלמים הירושלמיים ראאד, קהואג’אן, נרינסקי, קראפ בן דוב ואחרים, ובתי הפוטו המיתולוגיים שפעלו בעיר: ‘פריזמה’ ,’שוורץ’ ו’ארושקעס’. הסיור עובר ברחוב יפו, כיכר ספרא, רחוב בן יהודה, רחוב בצלאל ולסיום ביקור בבית האומנים ברחוב שמואל הנגיד.   
התערוכה תלווה בקטלוג הכולל צילומים נבחרים מתוך התערוכה ועשרות צילומים שיתפרסמו לראשונה וכן מאמרים מקצועיים והגותיים מאת ד”ר שמעון לב, ד”ר לביא שי ומאיר אפלפלד. מנהלת ואוצרת ראשית, מוזיאון מגדל דוד: אילת ליבר


הצלמים- ירושלים בעיני צלמיה 1950-1900

אוצר: ד”ר שמעון לב. אוצרת משנה: חמוטל 

פתיחה: 26 מאי 2016     נעילה:10 דצמבר 2016 
מומלץ בחום. מאת שרית יוכפז במוזיאון מגדל דויד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חב' סאפנס משיקה סדרת חטיפים חדשה לקראת יום העצמאות ול"ג בעומר. מאת: שרית יוכפז

  חב' סאפנס משיקה סדרת חטיפים חדשה -   AFTER חטיפי AFTER הינם חטיפי דגנים מצופים בחמאת בוטנים במילוי קרם מתוק.   בשלב הראשון בסדרה ...