יום ראשון, 23 באפריל 2017

מאות צעדו בת"א למען זכויות ניצולי השואה מאת: שרית יוכפז




המצעד השנתי של עמותת ״אביב לניצולי השואה״ נועד להזדהות עם ניצולי השואה, לזכור את הגיבורים ששרדו, להושיט להם יד ולהעלות מודעות לזכויותיהם
***
אביבה סילברמן, מנכ"לית העמותה: "את העבר של ניצולי השואה אין באפשרותנו לשנות, אך יש באפשרותנו את הזכות לשפר להם את ההווה"

כמידי שנה בערב יום השואה, ערכה הערב (ראשון, 23.4) עמותת ״אביב לניצולי השואה״ את "המצעד למען החיים", שמטרתו להזדהות עם ניצולי השואה, לזכור את אלה ששרדו את התופת וחיים בינינו, להושיט להם יד ולסייע להם במיצוי זכויותיהם. מאות אזרחים הגיעו לרחבת הבימה על מנת לצעוד לצד ניצולי השואה. המצעד נפתח בעצרת ברחבת ״הבימה״, אותה הנחה זו השנה החמישית השחקן אורי גוטליב ונשאו דברים יו"ר מפעל הפיס האלוף במיל' עוזי דיין, , עו"ד אביבה סילברמן – מייסדת ומנכ"לית העמותה, סגנית ראש עיריית ת"א מהרטה ברוך רון, וניצול השואה, אריה לוריא. הזמר טל סונדק ביצע שיר מהאלבום "בכל זאת אינני נפרד", בו הוא מנציח את שיריו של  הנער גאבור אורדש, שנספה בשואה. בתום העצרת ייצאו מאות המשתתפים לצעוד לאורך שדרות רוטשילד, יד ביד, צעירים ומבוגרים עם ניצולי שואה.


אריה לוריא, ניצול מחנה הריכוז שוויל: "שרדתי את גטו ומחנה הריכוז שוויל שבליטה יחד עם הוריי ואחי, וב-1951 עלינו ארצה. היום אנו צועדים את המצעד למען החיים, המצעד שמהווה בשבילנו את הניצחון שלנו. המצעד חשוב במשמעותו שמתמקדת בהוקרה של החיים, בבקשה שלנו לזכור ולא לשכוח. אנו שמחים שהציבור מגיע כל שנה לתמוך בנו ולזעוק את זעקתנו למען חיים בכבוד, למען כל הניצולים".

אלוף במיל' עוזי דיין: "בימים כמו היום אנו צריכים ללמוד מה המינון הנכון של הדברים - השילוב בין ההגנה על עצמנו לעזרה הומניטארית למי שסביבנו. אני בעד עזרה הומניטארית וסיוע ליתומים מסוריה, אך עלינו לדעת לשים את הגבול ולא לתת לאנשים להטיף לנו שאנחנו לא בסדר כי ללא ספק אנו נותנים לאלו שבמצוקה סביבנו הרבה יותר מאומות גדולות ומבוססות. ומכאן עולה זכר זיכרון השואה, הבחירה של ניצולי השואה בחיים, לבנות מחדש, לבחור בחיים ולא בנקמה, הבחירה הזו מראה מה הם מסמלים ואיך הם הצידוק שלנו לדרך. הם עלו ארצה ופתחו פרק חיים חדש ויש לנו מה ללמוד מהן - הם לא הקבוצה החלשה בחברה אלא החזקה. הצו של המדינה שלנו היום היא לקיים את החובה של הזיכרון שלאנשים יש גם שם ולא רק מספר - לכל ניצול שואה יש שם ולכל אחד מאתנו יש אחריות!"

עו״ד אביבה סילברמן, מייסדת ומנכ״לית עמותת ״אביב לניצולי השואה״, אמרה במהלך העצרת: "בעשור האחרון אנו עדים לשיפור ניכר ביחס, בטיפול ובמתן הזכויות לניצולי השואה בישראל, ועדיין כרבע מניצולי השואה בישראל נשארו במעגל העוני. איך זה ייתכן? ישנם ניצולי שואה שחיים בעוני רק משום שאינם מקבלים את הזכויות המגיעות להם כחוק, אם בשל חוסר מודעות של הניצולים לזכויות השונות ולשינויים הרבים בתחום, או מפאת קושי להתמודד עם הביורוקרטיה הכרוכה במימוש הזכויות. עמותת אביב לניצולי השואה סייעה רק בשנה האחרונה ליותר מ-13 אלף ניצולי שואה לקבל זכויות בשווי כולל של 100 מיליון ₪ שהגיעו להם, וכמובן שהסיוע כולו ניתן ללא תשלום. לצד קבוצת בעלי הזכויות, ישנה עדיין קבוצה של עשרות אלפי ניצולי שואה, שהסיבה היחידה שאינם זכאים לקבל את כלל הזכויות וההטבות היא שעלו לארץ – עבור אלו הצגנו השבוע, בשיתוף ח"כים מכל קצוות הקשת הפוליטית, תכנית לצמצום הפערים ולהוצאת ניצולים חסרי זכויות מעל לקו העוני. למדינת ישראל יש חוב מוסרי לניצולי השואה ועלינו לדאוג שכל ניצולי השואה יזדקנו בכבוד הראוי להם, והראוי לנו כחברה. את העבר של ניצולי השואה אין באפשרותנו לשנות, אך יש באפשרותנו את הזכות לשפר להם את ההווה ולאפשר לכל אחד מהם לחיות ברווחה ובכבוד".



עמותת ״אביב לניצולי השואה" פועלת על מנת שניצולי השואה החיים ימצו את כל הזכויות וההטבות שמגיעות להם על פי חוק, ושמימושן יכול להוות את ההבדל בין עוני לחיים בכבוד ורווחה. העמותה מלווה בעזרת עורכי דין את הניצולים ובני משפחותיהם, כאשר כל העזרה נעשית ללא כל תשלום מצד הניצולים. לצד הסיוע הפרטני עוסקת העמותה בהדרכה מקצועית לאנשי מקצוע הבאים במגע עם אוכלוסיית הניצולים, על מנת שגם אלו יסייעו באיתור הנזקקים לסיוע ובהעלאת המודעות לזכויותיהם בתוך הקהילה בה הם חיים. ניתן לפנות אל העמותה באמצעות אתר האינטרנט www.avivshoa.co.il או באמצעות הטלפון: 072-2424404, או להסתייע באחת מ-15 נקודות הזכות שהקימה העמותה ברשויות מקומיות, בשיתוף ג'וינט – אש"ל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עיריית תל אביב- יפו: סדרי פסח קהילתיים וציבוריים בצל מלחמת חרבות ברזל מאת שרית יוכפז

                                                       צילום:   רועי דוד                                                                עירי...