יום שני, 18 בספטמבר 2017

אדמתי - בית קליה פיצוחים מסורתי בנתניה . מומלץ .מאת: שרית יוכפז



אדמתי - בית קליה פיצוחים מסורתי
 מוכרים    פיצוחים לפיצוציות   ולאנשים פרטים. הכל טרי וכשר.

אודות בעל העסק ובית הקלייה לשעבר נקרא{ עונג שבת} עם מוניטין של 30 שנה.

   מרכז פיצוחים  .  עוגות  לשבת. ממתקים ועוד הפתעות לראש השנה והחגים נוסד ב1950

אבי עומד ליד התנורים וממתין דרוך כולו לרגע הנכון בו יוציא את מגשי הקלייה ויערבב את הגרעינים.
 הרגע הזה הוא רגע קריטי. מרגישים אותו על פי הריח. הניחוח שעולה לפתע מזדחל לו מהתנור מציף את הנחיריים. הגרעינים כדי שיהיו טעימים בדיוק כפי זכר הוא בילדותו בבית הוריו שלו, צריכים חום מסוים. כמו חום שאדם זקוק לו. חיבוק חזק מדי מבהיל. חיבוק חלש מדי לא מורגש. כשאוהבים אותנו באמת החיבוק מגיע ללא נוסחה שכתובה בשום ספר מעומק הלב. והוא מורגש. כך גם עם קלייה. זו אמנות. שמעטים שורדים בה בבתי קלייה משפחתיים קטנים. החום של התנורים, ועוד בימי חמסין, לא הרבה עומדים בו. זו עבודת שוליה הנלמדת לאורך ניסיון של שנים


              צילום:  שרית יוכפז

 בראיון עיתונאי שלי  בנתניה - הדברים שנאמרו לי:

אמנות הקלייה

"אנחנו לא ממהרים לשום מקום. אנו קולים בשיטת קלייה מסורתית ביתית. העידן התעשייתי של המכונות האוטומטיות לא נכנס ולא ייכנס לבית הקלייה שלנו. אצלנו לא מכניסים פיצוחים למכונות אוטומטיות, לוחצים על טמפרטורה והולכים לקרוא עיתון. בבית הקלייה המסורתי אנו מחויבים להיות נאמנים לדרך בה קלה אבי את הפיצוחים: שליטה בכל שלב ושלב של התהליך. ידנית. תנורים עתיקים, שיטות הכנה מיוחדות לפני ההכנסה לתנור, קולים ותיקים העובדים עם המשפחה עשרות שנים, בכמויות קטנות בלבד, כדי שהטעם פשוט יהיה טעים יותר.

אמנות הקלייה, הדורשת מומחיות, מתחילה הרבה קודם לתנור במיון הפיצוחים. אנו נוסעים אל מגדלים, אל בתי המיון אל מגיעים הפיצוחים, ובוחרים בעצמנו כל בוטן, כל גרעין, כל גרעין אבטיח, כל פיסטוק ושקד. פיצוחים משובחים מתחילים בחומר גלם משובח. הכרחי לדעת מהיכן הגיע מקור כל סוג פיצוחים. האדמה הרי היא הורתם, ואנו באדמתי יודעים עד כמה לא שפוט היה לה להביא את יבולה לעולם. 
תהליכי ההשריה שלנו משתנים מפיצוח לפיצוח, וכן משך זמן הקלייה וגם בטמפרטורות ולעיתים בתבלון מיוחד. אנו מקפידים על קלייה באש נמוכה, על ערבוב ידני בנקודת זמן ספציפית על פי ניחוח הקלייה העולה מהתנורים.
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.


גלוטן וכשרות
בניגוד לבתי קלייה מודרניים, המשתמשים במים ומלח וקמח רגיל על מנת להדביק את המלח לפיצוחים, אנו באדמתי משתמשים בקמח תפוחי אדמה מזן תפוחי אדמה מיוחד, המשבח את הטעם, מעניק להם פריכות עסיסית, מאפשר גם לקהלים האלרגיים לגלוטן לצרוך אותם, ובנוסף כשר לפסח. כשרות של  שארית ישראל.

המוצרים שלנו
אנו מוכרים פיצוחים ופירות יבשים ישירות לחנויות, מעדניות ופיצוציות, הן בתפזורת והן לחנויות מכולת באריזות קטנות. העסק המשפחתי שלנו התבסס לאורך השנים בזכות השם והשירות ומעגל הלקוחות הנאמן המכיר באיכות הקלייה המסורתית שלנו. התבסס מפה לאוזן והיכרות אישית.

המוצרים שלנו - פירות יבשים
אם נצטרך לתמצת את ה 'תורה' כולה על רגל אחת:
הכל מתחיל ונגמר בפרי.
ככל שהפרי "מטופל" פחות, ותהליך ייבושו טבעי יותר, ללא חומרים מלאכותיים ותוספים לא טבעיים – כך הוא שומר על ערכיו התזונתיים ובריא לך הצרכן.




פירות יבשים
הם פירות שיובשו, באופן טבעי או באמצעות מיכון. לפרות יבשים חיי מדף ארוכים ובכך עשויים להוות חלופה לפרות מחוץ לעונה, בעיקר בהיעדר אמצעי קירור. הפרות היבשים נאכלים כחטיף, כתוספת לגרנולה, יוגורט ודגני בוקר, ומשמשים באפייה כתוספת לתערובות של עוגות. בעבר פירות הדר היו זמינים רק בחורף, וכדי ליהנות מהם גם בחודשי הקיץ היה צורך לשמר אותם בתהליך המאריך את חיי הפרי. כבר בימי המקרא אנו עדים לשימור פירות על ידי ייבושם. התאנים נאכלו טריות בקיץ ומיובשות לימי החורף. צורות הייבוש הקלאסיות בתנ"ך היו גרוגרות, דבלה וקציעות. הייבוש של התאנים שימר את הערכים התזונתיים וניתן היה לשאת אותם ממקום למקום.

עוגת הפנפורטה Panforte מהעיר סיינה שבטוסקנה מהמאה ה-13 למשל החלה את דרכה בימי רומא העתיקה. עוגה מסורתית זו הייתה נפוצה בתקופת מסעות הצלב בשל עמידותה ושימשה את הצלבנים במסעותיהם, ומכילה עד היום ובהם פירות יבשים מגוונים,: מלון, לימון, קליפות לימון ותפוז, אגוזים ואגוזי מלך, שקדים, ותבלינים: כוסברה, קינמון, ציפורן, אגוז מוסקט, פלפל שחור ומשקה אלכוהולי.





יתרונות בריאותיים

•  פירות יבשים דלים מאד בנתרן ועשירים מאד באשלגן ובכך מסייעים במניעת יתר לחץ דם.
•  הם עשירים בסיבים תזונתיים, המסייעים להקניית תחושת שובע ולמנוע מחלות שונות וחיוניים ליציאות סדירות.
•  אגוזים ושקדים עשירים בחומצות שומן חד-בלתי רוויות אשר מסייעות בהפחתת רמות הכולסטרול בדם ובשמירה על בריאות הלב.

•  ספורטאים מקצועיים משלבים  פירות יבשים כחלק מהתזונה היומית לפני האימון במהלכו או אחריו - על מנת להעצים את האנרגיה.

•  בפירות היבשים יש יותר חלבונים, פחמימות, ויטמינים, מינרלים, סיבם תזונתיים וכן – גם קלוריות! – מאשר בפירות במצבם הטבעי.

•  הפירות היבשים מהווים תחליף מעולה לצריכת ממתקים ושוקולד לסוגיהם.
•  מומלץ לשתות מספר כוסות מים תוך כדי אכילת פירות יבשים.

תהליך ייבוש טבעי

בתהליך הייבוש הפירות מאבדים מים רבים ומצטמקים, עד כדי שביעית ממשקלם המקורי. עקב איבוד המים טעמם מודגש ועז יותר משל פרי טרי. תהליך הייבוש גורם לאבדן מרבית ויטמין  C שהיה בפרי. ריכוז הסוכר בפרי יבש גבוה הרבה יותר מזה שבפרי טרי, כך שהם מקור מזון עתיר אנרגיה ולפיכך גם עתיר קלוריות. בעת העתיקה יובשו הפירות באור השמש לזמן ממושך. לא היו "קיצורי דרך". לא הוספו סולפיטים לזירוז תהליך הייבוש והארכת חיי המדף של הפרי.

ממה להשמר?

•  גופרית דו-חמצנית: לפירות יבשים המשווקים לצרכנים מוסיפים לעתים גופרית דו-חמצנית, ל"תיקון" צבעו של הפרי. תוסף זה עלול לעורר אסטמה אצל הרגישים לו. פירות יבשים אורגניים מיוצרים בלעדיו, ולכן צבעם כהה יותר וטעמם דומה יותר לזה של הפרי הטרי. ישנם פירות שניתן "לתקן" את צבעם על ידי הוספת מיץ לימון העשיר בוויטמין C לפני ייבושם. 
•  תוסף E905: אחד החומרים שמוסיפים לפירות יבשים כגון צימוקים הוא חומר זיגוג, למשל E905 אשר הוא תוצר של תעשיית הנפט. תוסף זה נקשר לסרטן הקיבה.
•  צבעי מאכל: מיי סוכר משמשים כחומר זיגוג והמתקה המקנה לפרי ברק וטעם מתוק יותר. טיפ - פירות בוהקים בצבעם עשויים להכיל צבעי מאכל.
•  סוכר לבן: את האננס והפפאיה מצפים לעיתים בשכבה עבה של סוכר לבן. את המשמש משרים לעיתים  במי סוכר לשיפור הברק.

•  תאריך תפוגה: פירות יבשים אורגניים הם אכן פתרון נהדר מבחינה בריאותית תזונתית. הם יובשו על גבי יריעות שחורות בשמש עם מאווררי ענק המפיקים אוויר חם. ללא שימוש בדשנים וכימיקלים. אלא ש – עליכם לשים לב לכך שהם ארוזים היטב באריזת ואקום הרמטית ולא בתפזורת, ולוודא את תאריך התפוגה שלהם. לאחר הפתיחה זמן המדף שלהם קצר ויש לשמור אותם במקרר.


•  והחשוב מכל! – צריכה במידה. רוצים ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של הפירות היבשים כמו – הסידן שבשקדים, הסלניום שבאגוזי ברזיל, חומצות שומן אלפא לנולנית שבאגוזי המלך, המגנות על העורקים של הלב ועל המח, על האבץ והברזל שבפיסטוק חלבי ועוד. אבל בה בעת לצורך במידה. פירות יבשים עתירים בסוכרים ויש לצרוך אותם במינון מבוקר.

כתובת: המסגר 14 נתניה.
09-8872465

כשרות בד"צ בפסח -כשרות בית ישראל.

מומלץ 

שנה טובה.

מאת: שרית יוכפז כתבת ועורכת ראשית

תגובה 1:

  1. קניתי פיצוחים והתרשמתי משירות טוב, פיצוחים טריים היישר מהתנור, מגוון ומחירים טובים!

    השבמחק

עיריית תל אביב- יפו: סדרי פסח קהילתיים וציבוריים בצל מלחמת חרבות ברזל מאת שרית יוכפז

                                                       צילום:   רועי דוד                                                                עירי...