יום ראשון, 10 במאי 2020

בית הכנסת משכן -הכוהנים ת"א מאת שרית יוכפז

      בית הכנסת "משכן -הכוהנים " מאת שרית יוכפז
מימין הרב ישראל לאו והרב יצחק בן אהרון צילמה: שרית יוכפז

בשנת תשל''ח 1978 הוקם בית הכנסת משכן הכהנים בידי האחים  כהן
היתה זו קהילה קטנה שהחלה להתגבש עם יהודים שגרו בסביבה, מהם עולים מעירק, פרס, בוכרה 


הייתה זו קהילה קטנה שהחלה להתגבש עם יהודים שגרו בסביבה, מהם עולים מעירק, פרס, בוכרה חלב ועוד. בתחילה הם יתפללו באחת הכיתות של בית הספר בית יעקב השוכן בסמוך לבנין בית הכנסת הקיים. באותה תקופה היה מחסור בבתי כנסת ספרדים בתל אביב בכלל ובאזור הצפון בפרט, כאשר ראשי הקהילה ראו את הצורך בבניית בית הכנסת הם פנו לעירייה בבקשה להקצות קרקע לבניית בית הכנסת.

את היוזמה לקחו עליהם האחים כהן, לא היה קל לשכנע את חברי מועצת העיר להקצות קרקע לצורך בניית בית הכנסת. "ישנם מספיק בתי כנסת בתל אביב" נשמעה לא אחת הטענה מפיהם, "בתי הכנסת מספיק גדולים ויכולים להכיל בתוכם מספר רב של מתפללים, הלוואי והיו מלאים, מה צורך יש בעוד בית הכנסת?!"
ברור היה שאין זו טענה כלל, בתי הכנסת היו שונים בנוסח התפילה, במנהגיהם ובעדותיהם. היה צורך ממשי בבית כנסת ספרדי לבני עדות המזרח בשכונה.

לאחר מסכת ייסורים לא קלה הקצתה העירייה שטח לא גדול לצורך בניית בית הכנסת. לאחר מאמצים רבים של משפחת כהן וכמה נדיבים טובים נבנה בית הכנסת, והוא נקרא ''משכן הכהנים'' על שם האחים כהן.
רב בית הכנסת היה הגאון הרב עזרא בר שלום שליט''א, חתנו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל. לא פעם כאשר הגר"ע היה בא לבקר את בתו היה פוקד את בית הכנסת. באחת הפעמים הוא אף אמר לחתנו - "אני מקנא בך! הלוואי ולי היה בית הכנסת כמו שלך. בית הכנסת לא גדול עם אנשים חמים, יוצאי קהילות רבות שיודעים להתפלל בהרמוניה".

אחד הדברים המרהיבים שיש בבית הכנסת זו ספריה גדולה עם ספרים רבים. בבית הכנסת במשך תקופה ארוכה התקיים כולל מכון המזרח, שלוחה של מכון ירושלים. בכולל, היו עסוקים בעריכת ובהדרת כתבי הפוסקים הספרדים,שותי"ם ספרי הלכה ועוד.

בשנת תשס"ב נבחר הגאון הרב שלמה משה עמאר לכהן כרבה של תל אביב. באותה תקופה עבר הרב להתגורר בתל אביב בסמוך לבית הכנסת, טבעי היה שהרב יקבע את מקום תפילתו בבית הכנסת ואכן כך היה.

במשך כמעט שנה נהנו המתפללים מתורתו ומנהיגותו של הגרש"מ עמאר עד שנבחר בשנת תשס''ג להיות הרב הראשי לישראל והראשון לציון, אז עזב הרב לירושלים, בקשות רבות מאת המתפללים לרב היו שיישאר בתל אביב, אך מתוקף תפקידו נאלץ לעזוב.

בשנת תשע''ז נבחר הרב יצחק בן אהרן לכהן כרב בית הכנסת, הרב גר בסמיכות לבית הכנסת ודואג להפריח את השממה.

כיום, בבית הכנסת מתקיימים מידי יום תמיד כסדרם תפילות ושיעורי תורה מפי רבנים שונים. בנוסף, ישנו כולל אברכים הלומדים עם מתפללים מהקהילה ועם תושבי האזור.

לפני שנתיים הוקמה מדרשה מיוחדת לנשים ומדי יום רביעי מתקבצות נשות הקהילה והאזור להשתתפות בשיעורי תורה והשקפה.
בבית כנסת זה אנחנו מתפללים. ומשתתפים בשעורי תורה.

הקהילה מאד מגובשת וזה בא לידי ביטוי בסעודות שבת המתקיימות מדי זמן בקהילה, אירועים שונים במשך מעגל השנה ובין היתר הרצאות מפי טובי הרבנים והמרצים.

בסמוך לבית הכנסת מתגורר רבה של ת"א לשעבר -הגאון הרב ישראל מאיר לאו. אהוב על הציבור.
לא אחת פוקד הרב את בית הכנסת ובכל פעם דואג להדגיש את התפעלותו מבית הכנסת המיוחד עם המתפללים הכל כך מיוחדים.גם בנו הרב צבי  לאו פוקד את המקום.

זכתה תל אביב - העיר העברית הראשונה - בלא מעט בתי כנסת, השמחה הגדולה היא שכיום בתי הכנסת אט אט פורחים ומאירים את הכרך הגדול.

בית כנסת משכן -הכוהנים נמצא: ליד כיכר המדינה  כיכר הציונות 20 ת"א .
בבית כנסת זה אנחנו מתפללים
מומלץ. 




הרב ישראל מאיר לאו שליטא  הוזמן לתת דרשה לחג השבועות ע"י - רב  יצחק בן אהרון וע"י הרב אהרון בן אהרון רבני בית הכנסת 

מבית כנסת -משכן הכוהנים  
השנה בגלל הקורונה בתי כנסת סגורים  אז מספרת  מה היה לפני שנה לקראת שבועות. 

הגעתי  לפני שנה--לדרשה שיש בה מוסר השכל. והאצילות וחוכמתו  של הרב.

 המסר  של הרב לאו:" למדו תורה העשירו ידע והשכלה   זה דרך חיים שתשמור עליכם. חשוב מידות טובות.  לא לשון הרע. ומתן  צדקה לעניים.

קיום מצוות. להגיע ללמוד תורה ושעורי תורה. כעת    בשבועות  מצווה לעשות תיקון  ליל שבועות. ללמוד תורה. גמרא.משניות.  להעשיר את עולמנו בבינה  ובהשכל. ולעשות את רצון הקב"ה בלבב שלם. תורה בלב שלם לעם שלם. הקב"ה מגיע לשמוע את תפילתנו גם אם יש מנין קטן.. 
הרב ישראל מאיר לאו ספר סיפורים של החפץ חיים.

 שיבח את בית כנסת " משכן  הכוהנים" בו מתפלל גם  בעלי דויד יוכפז ואמר שיש במקום ספרית קודש מפוארת ובנו  הרב צבי לאו ונכדו נהנים להתפלל במקום. .

הרב מאיר לאו ברך לחג השבועות  את עם ישראל  :בבשורות טובות. בריאות איתנה .פרנסה טובה ומכובדת.

"חג שבועות שמח ומועדים לשמחה."

מאת: שרית יוכפז עורכת וכתבת " החיים הטובים צרכנות לייף סטייל"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עיריית תל אביב- יפו: סדרי פסח קהילתיים וציבוריים בצל מלחמת חרבות ברזל מאת שרית יוכפז

                                                       צילום:   רועי דוד                                                                עירי...