יום ראשון, 21 בפברואר 2021

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "אנו מגישים לממשלה לאישור בישיבתה מחר הצעת מחליטים שתכלול תקציבים מיידיים לשיקום חופים מאת: שרית יוכפז

 השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "אנו מגישים לממשלה לאישור בישיבתה מחר הצעת מחליטים שתכלול תקציבים מיידיים לשיקום חופים, תקני כוח אדם ותקציב שוטף להיערכות לאומית לטיפול בזיהום ים וחופים בשמן וקידום חוק למוכנות ותגובה לתקריות זיהום ים בשמן. זה הכרחי כדי לצלוח את מהאירוע הסביבתי הנוכחי, לסיים אותו בזמן המהיר ביותר, ולהתכונן  לאירועים הבאים"

 מאת: שרית יוכפז

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אומרת היום כי "בעקבות האירוע הסביבתי החמור שפוקד את ישראל בימים האחרונים, של נחיתת גושי הזפת ברצועת חוף של 160 ק"מ מצפונה ועד לדרומה, סיכמתי עם ראש הממשלה על כך שהמשרד להגנת הסביבה יגיש לממשלה בדחיפות הצעת מחליטים, על מנת לקבל את אישורה לתוכנית שיקום לחופי הים התיכון והיערכות לאומית באירועי זיהום ים וחופים. הצעת מחליטים זו כוללת תקציבים מיידיים לשיקום, תקנים וקידום חוק התלמ"ת – תוכנית לאומית למוכנות ותגובה, זיהומי ים בשמן".

 

השרה הוסיפה: "אנו ממוקדים באיתור האונייה האחראית לזיהום המשמעותי ונעזרים בכל הגופים הבין-לאומיים. במקביל אנחנו מוודאים כי פעולות השיקום שיבוצעו על ידי הרשויות המקומיות ושאר הגורמים האחראים, ימזערו את הנזקים וההשפעות הסביבתיות והאקולוגיות וישיבו את המצב לקדמותו, על פי הסטנדרטים המקובלים בעולם. המטרה שלנו היא למנוע ככל האפשר נזקים סביבתיים מאירועים עתידיים, ובין היתר, לאור הפריסה הרחבה של תשתיות האנרגיה במרחב הימי, כל זאת לשם שמירה על בריאות הציבור והסביבה, השמירה על הטבע ומניעת מפגעים סביבתיים".

 

הצעת המחליטים תכלול תקצוב ופיקוח על פעולות השיקום בחופים המבוצעות באחריות ובסמכות הרשויות המקומיות.



 

המשרד להגנת הסביבה מבהיר כי לא הייתה בידיו כל התראה מוקדמת או זיהוי מוקדם מאף גורם בין-לאומי או ישראלי, טרם נחיתת הזפת בחופי ישראל ב-17 בפברואר, וכל טענה אחרת אינה נכונה!

 

המשרד ידע לראשונה על האירוע רק בעת הגעת הזפת לחופים ביום רביעי, 17 בפברואר. מדובר על אירוע של עבריינות סביבתית שהתרחש לפי החשד למעלה מ-50 קילומטר מול חופי ישראל, מחוץ למים הטריטוריאליים שלה.

 

ישראל חברה באמנת ברצלונה של-פיה מדינות ואוניות מחויבות לדווח על כל אירוע חריג, בוודאי אירוע מסוג כזה של דליפת שמן, לכל המדינות והגורמים הרלוונטיים. דיווח שכזה לא הגיע לגורמים הישראלים – לא בדיעבד ולא עד לרגע זה. אין דיווח לאף גורם עד עתה לאף מדינה במזרח התיכון.

 

ברגע שהמשרד חישב את התאריכים האפשריים לדליפת הנפט לפי הכיוון והעוצמה – הוא פנה ל-REMPEC ממלטה ול-EMSA בבקשת איתור ספציפית באמצעות מערכות הלוויינים שלהם. האירופים ביצעו בדיקה מדוקדקת, שהעלתה מספר איתורים אפשריים במרחב ובזמנים שונים החשודים כמקור לזיהום.

 

איתורים אלה התקבלו מהאירופים, ומומחי המשרד בדקו אותם באופן מיידי. מתוך המקומות החשודים נמצא באמצעות מודל לחיזוי תנועות ים שהמשרד הריץ, כי אחד המיקומים במרחק של 50 ק"מ ממול לחופי אשקלון בעל התאמה טובה למקור ולחיבור שלו לגושי הזפת שנחתו בחופים.

 

המשרד מיד הפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותו ואיתר 10 ספינות כחשודות פוטנציאליות ופועל למצוא את האחראית ולפעול כנגדה. מתוך עשר האוניות החשודות שתיים אף הגיעו לנמל אשדוד. מפקחי היחידה הימית של המשרד ביצעו ביקורת פתע באונייה אחת חשודה שעדיין שהתה בנמל, ואולם היא נשללה כמקור אפשרי ונמצאה תקינה בכל הפרמטרים.

 

המשרד להגנת הסביבה עומד בקשר עם גופים בין-לאומיים, וככל שיהיה זיהוי לאונייה והיא תאותר, המשרד יפנה לרשויות במדינות היעד לפעול למיצוי ההליכים אל מול האונייה החשודה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עיריית תל אביב- יפו: סדרי פסח קהילתיים וציבוריים בצל מלחמת חרבות ברזל מאת שרית יוכפז

                                                       צילום:   רועי דוד                                                                עירי...