יום שלישי, 14 ביוני 2022

מדוע חשוב להורים לקחת שליטה על השימוש בסמארטפון בקרב הילדים לפני חופשת הקיץ/ מאת שרית יוכפז

        



      רגע לפני החופש הגדול

מדוע חשוב להורים לקחת שליטה על השימוש בסמארטפון בקרב הילדים לפני חופשת הקיץ

 

"כשחושבים על סמארטפון, חשוב לזכור כי מדובר במכשיר שתוכנן ועוצב כך שקל  ממש להתמכר אליו. החובה שלנו כהורים היא להגדיר את הגבולות, ולהיות נוכחים, בדיוק כמו שלא היינו נותנים להם לעבור בסמטה חשוכה ולא מפוקחת בעולם האמיתי - כך גם נבקש מהם להסתובב ברחבים "מוארים ומפוקחים יותר" במטרה להגן עליהם עד כמה שניתן. אפשר לעשות המון כדי לקחת שליטה על הנעשה בזירה הדיגיטלית של הילדים: התקנת אפליקציות להגבלת הגלישה, שליטה מרחוק,  בקרת הורים על הנעשה שם כאשר אנו לא לידם או להחליט על מרחבים נקיים מסלולרים בבית, ועל שעות שינה לנייד – אבל מעל הכל לא לשקוע בשאננות ולקוות לטוב. עלינו להגדיר גבולות ברורים אבל גם לעמוד מאחורי המילה שלנו – תוך הבנה שאם לא אנחנו נקבע את גבולות הגזרה – האלגוריתם ימלא את מקומנו".   אומר איתי מלר מומחה בתחומי התקשורת וגיל ההתבגרות. 

 

כולנו מכירים את הילד הזה שכבר מגיל שנתיים יודע לשלוט במכשירים החכמים, להיכנס לאפליקציות, לעבור בין סרטים ביוטיוב, אבל כמו בכל מצב אחר בחיים – המגרעות ומצבי הסיכון טמונים בהיעדר איזון שבין העולם החברתי והרגשי שבחוץ – ובין העולם הדיגיטלי. אמנם הטלפונים והטכנולוגיה הפכו לחכמים יותר, אבל איתם אנו מתחילים לייתר מיומנויות שבעבר סייעו ותיחזקו מיומנויות זיכרון, התמצאות במרחב, ודמיון – שהולכים ונעלמים. זה לא סוד שאנחנו כבר לא צריכים להשתמש בראש שלנו כדי להגיע ממקום למקום או לא צריכים לזכור בעל פה מספרי טלפון אחד של השני. אך כאשר מדובר בשלבי ההתפתחות הראשוניים של ילדים – מדובר באזעקת אמת: תנו להם להתפתח באופן מיטבי. תנו לילדים מרחב להישאר תמימים, סקרניים יצירתיים ומוגנים – מרחב שבעולם הדיגיטלי, ממעט להתקיים.

 

איתי מלר, מרצה מומחה בתחום תקשורת ומניעת סיכון בקרב ילדים ומתבגרים מונה את הסיבות המשמעותיות בגינן מומלץ להמתין עם גיל הבעלות על ניידים חכמים ועל החשיפה לתכנים לא מבוקרים. מתי כן לתת לילדים סמארטפון, ומדוע חשוב כל כך להגביל את השימוש בניידים גם בקרב מתבגרים (גם אם נראה שזו משימה בלתי אפשרית) ולהזמינם להיות מעורבים ב"וועד המשפחתי לענייני דיגיטל" כבר היום.

 

1.    מכשירי הסמארטפון משנים (לעיתים לתמיד) את הקשר הבינאישי בין הילדים והוריהם: חשוב לדעת כי כבר משלב הלידה ועד גיל שנתיים, המוח של התינוקות גדל כל הזמן ובספו של דבר גדל פי 3. בשלב הזה כל מגע, שיחה, משחק ואינטראקציה של הורה וילד, מסייעים לילדים להבין וליצור קשרים רגשיים עם ילדים ואנשים אחרים. משחק, חקר הסביבה ושימוש בחושים הם חיוניים להתפתחות התקינה של הילדים.

2.    שימוש יתר במדיה חברתית עלול לייצר בעיות של יצירת קשרים חברתיים עמוקים יותר: חשיפת יתר למסך ככלי "מרגיע" בגיל הרך, עלולה לעלות לנו כהורים במחיר כבד בשלבים מוקדמים של ההתפתחות.  בשלבי התהוות התפיסה בגיל הרך משתנים המסלולים העצביים וישנה השפעה על תחומי התפתחות רבים ביניהם: הקשב והריכוז, תחום החקר והסקרנות, הלמידה החושית וכולי.  לעיתים קרובות יבחר הילד במסך על פני אינטראקציות חברתיות המצריכות ממנו מיומנויות אשר חסרות לו – ובכך הוא עלול להימנע ולא לפתח את היכולת לייצר קשרים אישיים גם בהמשך חייו הבוגרים.

3.     המסך כמחולל דופמין: היום כל המחקרים בתחום בעשור האחרון מראים שהמסכים הופכים להיות ה”התמכרות” הראשונה של הילדים. הם מספקים לילדים אין ספור אופציות של סרטונים ומשחקים וקשה בגלל זה להפסיק או לוותר על השימוש.

4.    אין דחיית סיפוקים- הטלפונים מאפשרים לילדים לקבל כל מה שהם רוצים בלחיצת כפתור, כאן ועכשיו וכל המנגנון של דחיית סיפוקים, סבלנות, הכלה, שליטה באימפולסים ובדחפים – לא קיים יותר.

5.    מה פתאום התקפי זעם? – כמו כל ילד או אדם שיש לו התמכרות, אם תיקחו ממנו לכמה שעות או כמה ימים את מושא ההתמכרות שלו – יגיע התקף זעם (בכל גיל).

6.    במצבי בכי או התקפי זעם אצל ילדים (מה שקרוי טנטרום) חלק מההורים נוהגים לתת לילד/ה טלפון ביד כדי להרגיע את המצב. כתוצאה מכך הילד/ה לומדים שהטלפון הוא מכשיר ההרגשה שלהם ומצד שני הם לא לומדים ולפתח מנגנוני ויסות עצמיים להרגעה עצמית.

7.    מכשירים חכמים מונעים מהילדים לישון - אם תציצו בחדרי הילדים תראו את הילדים מתכרבלים מתחת לשמיכה עם הטלפון החכם לפני שהולכים לישון בלילה, דבר שידוע כיום כגורם המקשה על ההירדמות. האור הנפלט מהמסך מדכא את הורמון המלטונין (הורמון שינה) ומשנה את מחזור השינה הטבעי של הגוף. מחקרים של מדעני מוח מהשנים האחרונות מצאו קשר ישיר והשפעה שלילית בין שימוש בטלפון לפני השינה לבין איכות וטיב השינה. בנוסף מצאו שילדים אשר הלכו לישון ללא נייד בחדר השינה – היו גבוהים ב3 ס"מ ממוצע יותר מחבריהם שישנו עם הנייד בחדר. לא הקרינה אשמה בהכרח, אלא איכות השינה הירודה שנובעת כתוצאה מהתעוררויות תכופות לבדיקת ההודעות.

8.    ילדים גולשים בין 3-5 שעות ביום בממוצע (תלוי בגיל הילד/ה): מחקרים שנעשו בארצות הברית מראים כי 42% מהילדים משתמשים יותר משלוש שעות ביום בגלישה בטלפון (3-5 שעות ביום), הילדים נוטים לבלבל בין שעה של שיחה בואטס אפ או דרך אוזניות של משחק כמו פורטנייט לבין שעה של שיחה בחיים האמיתיים עם ילד/ה, באופן לא וירטואלי.

 

"התפקיד של ההורים לא צריך להיות רק השוטר הרע שמגביל את הזמן שימוש ויושב על הסטופר. התפקיד של ההורים הוא להכווין את הילד/ה לעשות שימוש מועיל וטוב יותר עם הזמן שלהם וללמוד לשמור על יצירת קשרים חברתיים ובין אישיים , כדי שלא נגדל פה דור של ילדים מנותקים שתקועים רק במסך, רוב שעות היממה".

 

המרואיין -הכותב הוא :

איתי מלר מרצה בכיר בתחום ההורות, תקשורת בין אישית, מניעת סיכון

והתמכרויות ובני נוער, לפרטים נוספיםwww.start-over.co.il

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עיריית תל אביב- יפו: סדרי פסח קהילתיים וציבוריים בצל מלחמת חרבות ברזל מאת שרית יוכפז

                                                       צילום:   רועי דוד                                                                עירי...