חגיגה בסנוקר צילום יוני המנחם.
מחווה לזאב רווח בסינמטק תל אביב
לזכרו של זאב רווח (1940–2025)
12 - 31 באוגוסט
לעמוד המרכז באתר סינמטק תל אביב
בינואר האחרון הלך לעולמו זאב רווח, מהשחקנים הגדולים והאהובים בקולנוע ובתרבות הישראלית. החודש, באוגוסט, היה אמור לחגוג את יום הולדתו ה־85. סינמטק תל אביב מצדיע לו בתוכנית מחווה, שאצר הבמאי והמרצה אלון גור אריה. התוכנית מבוססת על סרטים שהיוו עבור רווח מקורות השראה, אהבה והשפעה קולנועית, אמנותית ורגשית כפי שתיאר בשיחות שקיים עם גור אריה.
כך, למשל, תיאר את הפחד שנצרב בו מצפייה בילדותו בסרט "הדיבוק" – "הרב מהסרט רדף אחריי בדמיון כמה שנים"; שיחזר איך הלך לראות את "מרד הנעורים" עם חברתו שושנה והרגיש דומה לג’יימס דין - "אבל הוא היה בלונדיני ואני שחור משחור"; נזכר כיצד ניסה לחקות את לואי ארמסטרונג - "הייתי מתאמן בלנפח את הלחיים שלי"; דיבר על ההערצה לג’רי לואיס - "הוא עבד בקצב של סרט בשנה, גם אני"; ועל השפעתו של דה סיקה - "הבמאי של האדם הקטן… הוא תמיד העלה את האנשים הפשוטים לרמה מעל המדרכה". (הציטוטים המלאים בעמוד המרכז באתר הסינמטק)
לצד אלו, תוקרן גם עבודתו הראשונה כבמאי - "רק היום", ולפניה הרצאת מבוא של הבמאית סיגלית בנאי, וכן יוקרן סרטה התיעודי "בן הארץ" על רווח ומרוקו.
אבישי דויד כהנא, מנהל אמנותי סינמטק תל אביב: "זאב רווח היה אמן עממי אבל מעולם לא פשטני. קומיקאי אבל לעיתים טרגי יותר מכל דרמטורג. הוא בנה לעצמו קריירת קולנוע מתוך אהבת אדם, והכניס לתוך המסגרת המצלמת את ריחות השוק, את הסלנג של הרחוב, את לבטי הגבר השכן בישראל הישנה, את הרומנטיקה של נערי שכונות, את עולמם הפנימי של הורים, אהבות, אימהות, דת, תשוקה, בדידות וגאווה. רווח נגע בקהל הישראלי דרך הקומדיה, אך דווקא בה העביר תכנים חתרניים של מעמד, עדה וזהות. הוא פעל בעולם שבו התרבות הגבוהה הסתכלה על הקולנוע העממי מלמעלה והוא ענה בצחוק גדול, בדם לבו, ובסרטים שמיליונים הכירו בעל פה. הוא לא ביקש לזכות בפרס אלא באהבה. והוא קיבל אותה. כמה הוא קיבל. המחווה הזאת אינה מבט לאחור על קריירה מרשימה אלא מבט אל מה שרווח הדהד . הוא היה שחקן, במאי, כותב, איש קולנוע, אך יותר מכל בן הארץ. בן לעיר, לשפה, למוזיקה, לעבר, לאנשים. המחווה הזו נועדה להאיר את הדמות של האיש שהצליח להכניס את כולנו למסך וליצר קלאסיקות עממיות".
תוכנית המחווה:
הלו דולי |Hello, Dolly !
שלישי, 12.8.2025, 18:00
בימוי: ג’ין קלי | ארה"ב, 1969 | 148 דק' | אנגלית, תרגום לעברית
עם: ברברה סטרייסנד, וולטר מתאו, מייקל קרופורד, לואי ארמסטרונג
ניו יורק של סוף המאה ה־19 נרגשת לקראת ביקורה של השדכנית האלמנה דולי לוי, היוצאת לעיר יונקרס במטרה למצוא שידוך למיליונר הקמצן הוראס ונדרגלדר. דולי מערבבת קלפים רומנטיים בשילוב קלאסי של מחזמר צבעוני, שירה, ריקוד, הומור ולואי ארמסטרונג אחד.
רווח סיפר בהתלהבות על אהבתו לארמסטרונג ועל ניסיונותיו לנפח את הלחיים כמוהו. ההקרנה היא מחווה לסצנה האיקונית ולכשרון הקומי הוויזואלי של רווח עצמו.
נער השליחויות | The Errand Boy
רביעי, 13.8.2025, 19:00
בימוי: ג’רי לואיס | ארה"ב, 1961 | 89 דק' | אנגלית, תרגום לעברית
עם: ג'רי לואיס
אולפן הוליוודי שוכר נער שליחויות כמרגל פנימי שידווח על פעילויות שיכולות לפגוע כלכלית בחברה. התוצאה: סיפור מסגרת לסדרה של גאגים פיזיים ומצחיקים בסגנונו הייחודי של ג’רי לואיס.
רווח העריץ את לואיס והושפע ממנו רבות – בשפת הגוף, בעבודת הפרצוף ובהומור הוויזואלי. כמו לואיס, גם רווח כתב, ביים ושיחק לעיתים במקביל, והפך למותג.
מפגש: מועדון הסרט המופרע + הקרנה חגיגית של Hello, Dolly!
שבת, 16.8.2025, 14:15 | אורך כולל: כ־195 דקות
מרצה: אלון גור אריה
מפגש מרתק ומשעשע על הקשר בין קומדיה למוזיקה – מוויקטור בורגה, דרך דני קיי, צ’פלין והחבובות ועד לואי ארמסטרונג. מדוע מוזיקה קומית כל כך אפקטיבית, ואיך פס הקול משפיע על ההומור?
בהמשך – הקרנה נוספת של Hello, Dolly!, הסרט שזאב רווח קישר ישירות לארמסטרונג ולסצנה האיקונית של הביצים בסרט צ’רלי וחצי.
הדיבוק | The Dybbuk
ראשון, 17.8.2025 בשעה 18:30
בימוי: מיכל ושינסקי | פולין, 1937 | 118 דק' | יידיש, תרגום לעברית ואנגלית
בשטעטל פולני נרקמת ברית נישואין בין שני תינוקות שטרם נולדו. הגורל מתערב, וסיפור אהבה הופך לסאגה של דיבוק, טרגדיה ופיוט יהודי.
רווח זכר את הצפייה בסרט הזה כילד בן שלוש: "הרב מהסרט רדף אחריי בדמיון", וסיפר על פגישה מרגשת עם שחקן הסרט, שזיהה אחרי עשרות שנים.
מצחצחי הנעליים | Shoeshine
שני, 18.8.2025 בשעה 18:30
בימוי: ויטוריו דה סיקה | איטליה, 1946 | 90 דק' | איטלקית, תרגום לעברית
שני ילדים ברומא שאחרי המלחמה חולמים לקנות סוס. כשמסתבכים עם החוק, הם נשלחים למוסד לעבריינים צעירים ונחשפים למערכת קרה ואכזרית.
רווח כינה את דה סיקה "במאי של האנשים הקטנים", שידע לרומם את הפשוט והיומיומי לרמת אמנות.
מרד הנעורים| Rebel Without a Cause
שלישי, 19.8.2025, 18:30
בימוי: ניקולס ריי | ארה"ב, 1955 | 111 דק' | אנגלית, תרגום לעברית
דיוקן של מתבגר אמריקאי אובד דרך (ג'יימס דין) במשבר מול ההורים והחברה.
רווח, בגיל 13, צפה בסרט שוב ושוב והאמין שהוא דומה לדין – עד שחברתו שושנה "הורידה אותו לקרקע".
בן הארץ
ראשון, 31.8.2025, 19:30
בימוי: סיגלית בנאי | ישראל, 2012 | 50 דק' | עברית
זאב רווח יוצא למסע במרוקו בחיפוש אחר שחקן לצידו – אבל המסע הופך לניסיון להבין את זהותו האישית והתרבותית, בין עבר למולדת, בין קולנוע למציאות.
רק היום | Only Today
ראשון, 31.8.2025, 21:00
בימוי: זאב רווח | ישראל, 1976 | 92 דק' | עברית
סרט הביכורים של זאב רווח כבמאי – קומדיה ירושלמית אנושית ומרגשת, שכתב, תכנן, שיחק וביים בעצמו. מספר את סיפורו של מוכר בשוק מחנה יהודה, שמתמודד עם אתגרי היום־יום ומחזיק בעמוד שדרה ערכי וחברתי. ההקרנה תלווה בהרצאת מבוא של סיגלית בנאי, שותפה קרובה לדרכו האמנותית. את הסרט תפתח הרצאת מבוא של הבמאית סיגלית בנאי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה