"פה רואים את האדם שאני ולא רק את המחלה"
לא מעט מעסיקים נרתעים מלקבל לעבודה אדם המתמודד עם פגיעה נפשית. בשנים
האחרונות החלה מודעות ופתיחות גדולה יותר בקרב מעסיקים. חברת Calls R As היא דוגמא לכך:
החברה מעסיקה במסגרת פרויקט של עמותת אנוש 18 מתמודדים עם פגיעה נפשית שעובדים
במוקד שירות טלפוני
אחד המאבקים המרכזיים
שאותם מנהלת עמותת אנוש הוא נגד הסטיגמה
שיש כלפי מתמודדים עם פגיעה נפשית. נפגעי נפש רבים אינם מספרים על מצבם הנפשי
במקום עבודתם מחשש שיפוטרו. מתמודדים אחרים כלל לא מגיעים לראיונות עבודה מאחר ש
הסיכויים להתקבל הם קלושים מאוד.
בחברת המוקד
הטלפוני Calls R As החליטו לפתוח את שערי החברה ולהעסיק מתמודדים עם פגיעה נפשית. הרעיון החל
להתגלגל כאשר מתנדבת בעמותת אנוש הגיעה לראיון עבודה אצל מנכ"ל החברה, עובד
לוי, סיפרה לו על פעילותה ומכאן הדרך לשיתוף הפעולה עם פרויקט התעסוקה הנתמכת של
עמותת אנוש הייתה קצרה.
לפני קצת יותר משנה
נבחרו תשעה מתמודדים עם פגיעה נפשית מעמותת אנוש לעבוד בחברה. במשך חמישה שבועות
הם עברו הכשרה במהלכה הם למדו את עקרונות השיווק, הפנייה בטלפון, טיפול
בהתנגדויות, מכירה טלפונית, יצירת תסריטי שיחה שונים והתאמתם לסוגי אנשים שונים,
וכמובן - התנסות מעשית בכל החומר התיאורטי הנלמד.
מסיימי הקורס השתלבו
בעבודה במוקד החברה שנפתח בסניף אנוש תל-אביב ומועסקים על ידי חברת Calls R As. מאז
נפתחו עוד קורסים וגויסו עובדים נוספים. במסגרת עבודתם, המתמודדים מבצעים סקרים, קובעים
פגישות, מבצעים מכירות טלפוניות, אישורי הגעה לכנסים ולאירועים, ועוד.
אחת המתמודדות שהחלה לעבוד בחברה לפני
כשנה היא לאה מימון (52) במשך שנים
עבדה לאה כמטפלת ולפני כשמונה שנים, בעקבות
אירועים משפחתיים קשים, התדרדר מצבה הנפשי והיא אושפזה. לאחר האשפוז היא החלה
לעבוד במסגרות מוגנות של עמותת אנוש וכעת העבודה בחברת שירות הלקוחות מעניקה לה
כלים וביטחון לצאת לשוק העבודה: "העבודה במוקד עזרה לי להתפתח ברמה האישית
ולפתח את הביטחון העצמי. למדתי להיות ממוקדת ורגועה, למדתי כיצד להרגיע אנשים ואיך
להתמודד עם לקוחות. עמותת אנוש גרמה לי
להרגיש מקובלת בחברה. רכשתי בזכותם חברים שלא שופטים אותי. אני מרגישה שפה רואים
את האדם שאני ולא רק את המחלה".
גינת זלצמן, בת 34, מתמודדת עם פגיעה נפשית, עבדה בשנים
האחרונות במסגרות מוגנות של עמותת אנוש. ניסיונותיה לעבוד בשוק החופשי לא צלחו בשל
חוסר יכולתה לעמוד במצבי לחץ.
"מאז
שהתחלתי לעבוד במוקד אני מרגישה עצמאית
יותר, הן בבית והן בעבודה. למדתי במוקד המון דברים כמו אסרטיביות שעזרה לי בחיי
היום יום.
ד"ר הלה הדס
מנכ"לית עמותת אנוש, "אנו מקווים
כי הפרויקט הזה, כמו גם פרויקטים נוספים שהעמותה מפעילה בעבור המתמודדים בתחום
התעסוקה, יפתח צוהר רחב יותר ללב המעסיקים. מדובר בעובדים בעלי מוטיבציה גבוהה
ורצון להשתלב ולהצליח. אנו קוראים למעסיקים להעסיק מתמודדים עם פגיעה נפשית - הם
ירוויחו עובדים מסורים והחברה תיהנה מעובדים יצרניים וממיגור של סטיגמה קשה
ופוגענית".
עובד לוי, מנכ"ל
Calls R As, "אני
מאמין שלאחר שהמתמודדים יועסקו במוקד במסגרת התעסוקתית של אנוש, הם יהיו מוכנים
לצאת לדרך חדשה בשוק החופשי עם מקצוע מבוקש ועם ניסיון".
עמותת אנוש מסייעת לאוכלוסיית
נפגעי הנפש בישראל להשתלב בתעסוקה ובחברה, באמצעות ב- 53 סניפים ברחבי הארץ. העמותה מקיימת פרויקט בשם 'תעסוקה
נתמכת', במסגרתו משתלבים המתמודדים בתעסוקה בשוק החופשי כשצוותים של אנוש מלווים
אותם בכל שלבי תהליך הקליטה ולאחריו.
העמותה אף הקימה
מסגרת ייחודית בשם "מעוף" המיועדת למתמודדים יזמים צעירים, המעוניינים
להקים עסק עצמאי.
קבוצת נכי הנפש
(כפי שהיא מוגדרת בחוק – אנחנו מעדיפים את הביטוי 'נפגעי נפש') היא הקבוצה הגדולה
ביותר מכלל אוכלוסיית הנכים במדינה. מדובר בכ- 250,000 איש במעגל הרחב! (מתוכם רק
כ- 70,000 מוכרים על ידי הרשויות).
עוד מוסיפה הדס:
"מחקרים הוכיחו, כי ככל שאדם המתמודד עם פגיעה נפשית משתלב במסגרת תעסוקתית,
כך משתפרת איכות החיים שלו והוא מצליח לקיים חיים נורמטיביים בקהילה. ככל שהשילוב
מוצלח יותר, והמתמודד פעיל ופרודוקטיבי - מתמעטים האשפוזים החוזרים. בכך מרוויחה
המדינה פעמיים: מחד - חיסכון גדול מאד
בעלויות אשפוז גבוהות בבתי חולים פסיכיאטריים, מאידך - אנשים עובדים ויצרניים למשק,
התורמים לו ומשלמים מס הכנסה".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה