יום חמישי, 1 בינואר 2015

מסעדת "אל סולטן" מחממת לכם את העונה החורפית הקרה עם תבשילים בדואיים מהבילים ואותנטיים/ מאת:שרית יוכפז


·       מסעדת "אל סולטן" מחממת לכם את העונה החורפית הקרה עם תבשילים בדואיים מהבילים ואותנטיים




אין כמו קדרה עשירה, מזינה ומעלה אדים כאוכל חורפי חם, מנחם ומשביע. מסעדת אל סולטן בבית זרזיר שבעמק יזרעאל נכנסה זה מכבר ל"כוננות חורף" והכינה לסועדים תמהיל מפתה במיוחד של תבשילים בדואיים מהבילים ליום סגריר.
"מאכלי הבית" המפורסמים של השף סולטן אל-פול, אשר הביא את בשורת המטבח הבדואי - ערבי עשיר הטעמים מבית אימא וסבתא, הם ה"מקלובה" (אורז וירקות עם בשר פרגית), וה"מאנסף" (אורז עם צנובר ובשר כבש). מאכל חיזוק ליום סגריר, נזיד עדשים עשיר, "שולבטה" (תבשיל בורגול עם קישוא, חציל, ובצל ברוטב עגבניות) ו"מנזולה" (חצילים, גרגירי חומוס ושום עם בצל מבושל במרק עגבניות), סיניה, וגם "מו-חה-מר", מאכל סורי של חתיכות עוף חצי מבושל ובשר, המוגשים על פיתה מהטאבון, אשר עבר אדפטציה למטבח הבדואי, הופכים את המסעדה לאתר עלייה לרגל לא רק לתושבי האיזור , אלה למטיילים הרבים שפוקדים את הצפון בכלל ואת ברחבי העמק בפרט. לא בכדי מגזין "על השולחן" ואתר "וואלה" , כללו את מסעדת אלסולטן כאחת מ-10 המסעדות הערביות הכי אהובות בארץ.  
את מרבית רזי התבשילים שנימוחים וממש נמסים בפה, שומרים במסעדה כסוד מקצועי, אבל על חלק מן המתכונים נאותו הטבחים החייכניים לשפוך אור:







מתכונים מחממים במיוחד באדיבות השפים של אל סולטאן:
בוקסה 1:
מנזולה:
מתכון לשישה סועדים:
מצרכים:
1 ק"ג חזה עוף או בשר כבש
1/2 ק"ג גזר
10 שיני שום
3 בצלים בינוניים
1/2 ק"ג חציל
פלפלים צבעוניים: אדום, צהוב, ירוק וירוק בהיר.
1/2 ק"ג גרגירי חומוס (להשרות 4 שעות לפני הבישול)
פלפל ירוק חריף (קמצוץ)
1/2 ק"ג עגבניות
תבלינים: מלח, פלפל, הל
אופן ההכנה:
חותכים חזה עוף לרצועות דקות בעובי של 2 ס"מ
חותכים את הגזר לפרוסות דקות ומטגנים ב1/2 כוס שמן זית ו1/2 כוס שמן תירס. מוסיפים את הבצל קצוץ דק. מוסיפים את הפלפלים חתוכים לפרוסות דקות בעובי 2 ס"מ. מוסיפים את החצילים פרוסים לארבע, מוסיפים את עשר שיני השום שלמות , את קמצוץ הפלפל הירוק החריף, את העגבניות פרוסות לארבע חלקים ומקולפות מקליפתן ואת גרגירי החומוס.
מוסיפים כף מלח, כפית פלפל שחור, 1/2 כפית פלפל לבן וקמצוץ הל. תוך כדי טיגון מוסיפים קצת מים. מוסיפים קופסה של רסק עגבניות (300 גרם) ומביאים לרתיחה. מנמיכים את האש לאש קטנה ל-10 דקות וסוגרים.
מוסיפים את רצועות העוף ומערבבים. אחרי 10 דקות סוגרים הרמטית עם מכסה וממתינים 10 דקות. מגישים לשולחן. סה"כ זמן הכנה 40 ד'. מלקקים את העצבעות. בתיאבון.  
בוקסה 2:
שולבטה:
מתכון לשולבטה:
מתכון לשישה סועדים:
מצרכים:
1 ק"ג בורגול
1/2 ק"ג קישוא
1/2 ק"ג חציל
1/2 ק"ג בצל
1/2 ק"ג עגבניות
שיני שום
מלח, פלפל, הל, פלפל לבן
2 קופסאות של 300 גר' רוטב עגבניות
אופן ההכנה:
משרים את הבורגול 1/2 שעה במים. מטגנים את הבצל ב1/2 כוס שמן (1/4תירס, ו1/4זית). פורסים את החצילים והקישואים וחותכים את העגבניות לחתיכות קטנות. מוסיפים את החציל, הקישוא, העגבנייה ושתי שיני שום לבצל המטוגן. מכסים במים ומבשלים עד לרתיחה. מוסיפים את הבורגול, 11/2 כף מלח, 1/2 כף פלפל שחור, קמצוץ הל ופלפל לבן, ומוסיפים את רוטב העגבניות לתערובת. מבשלים כ 15 דקות בסיר הרותח והמכוסה. מבקשים מייד תוספת. בתיאבון.


צלם: גלעד בן-שץ.



אלסולטן, מסעדה ומאהל , כביש ראשי בית זרזיר 04-6514544. 

כתבה:שרית יוכפז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עיריית תל אביב- יפו: סדרי פסח קהילתיים וציבוריים בצל מלחמת חרבות ברזל מאת שרית יוכפז

                                                       צילום:   רועי דוד                                                                עירי...