יום שבת, 5 במרץ 2016

"ג'יהאד עכשיו" סדרת תעודה חדשה מבית היוצר של מחלקת התעודה של הערוץ הראשון, מאת: שרית יוכפז


תשודר ביום שלישי, 08.03.2016 בשעה 21:00
 בערוץ הראשון וב-HD.
צפיתי בפרימירה בסינמטק ביום ששי.מומלץ                                                

"ג'יהאד עכשיו" סדרת טלוויזיה   של הערוץ הראשון,

בהפקה של גידי אביבי, חושפת במהלך ארבעה פרקים מטלטלים את שורשיה של מלחמת הקודש שהכריזו קנאי האיסלאם על העולם הנאור. או כמו שמכנים אותם אנשי המודיעין – מלחמתו של הג'יהאד העולמי מבפנים. הסדרה חושפת ראיונות נדירים  עם מי שהשתתפו בקבוצת הטרור הראשונה שהוקמה באפגניסטאן והתגבשה תחת אוסמה בן לאדן, עם לוחמים שהשתתפו בקרבות ומומחים ואנשי מודיעין ושירותים חשאיים בין לאומיים שעקבו אחרי התפתחות האידאולוגיה ותנועות הטרור של הג'יהאד העולמי  מקרוב.


העיתונאי החוקר הנריקה צימרמן,

יוצא בסדרה למסע ברחבי העולם ונפגש בתחנות רבות עם דמויות מפתח שהיו מעורבות באופן אישי באירועים מעצבים, משלהי המאה ה-20 ועד ימינו, במטרה לפענח את האבולוציה של ארגוני הג'יהאד העולמי 
תהליך שהחל עם הגעתם של מספר מצומצם של מתנדבים לאפגניסטן על מנת להילחם בפולש הסובייטי הזר, דרך צמיחתו של ארגון אל קאעידה, ועד היווצרות ארגון המדינה האסלאמית. קנאי האסלאם – השואפים בסופו של תהליך לגרור את העולם למלחמת דת כוללת ואף מאמינים ביכולתם לנצח בה

 בדרך להקמת ח'ליפות אסלאמית כלל עולמית. סיפוריהם של המרואיינים, בהם מקבלי החלטות, אנשי קהילות המודיעין של מדינות שונות ומומחים בינלאומיים מובילים בנושא הג'יהאד העולמי,

מתארים כרוניקה של קונפליקט בלתי פתור עם הטרור האיסלמיסטי, ומשולבים בקטעי ארכיון נדירים וחוויות אישיות של המשתתפים, משדות הקרב של אפגניסטן בשנות ה-80 של המאה הקודמת דרך המעקב המתמשך אחר אוסמה בן לאדן ועד למלחמה הנוכחית בדאעש.

פרק 1 – הבסיס
סיפורו של הג'יהאד הגלובלי נפתח בהווה, בביקור בכורדיסטן, קו החזית של הלחימה נגד ארגון המדינה האסלאמית, דאעש. הנריקה צימרמן מתחיל שם מסע שמוביל אותו אל מלחמה שהתרחשה לפני 30 שנה.
עבדאללה אנאס, שהיה חבר בצוות המצומצם שניהל במהלך  שנות ה-80 את הטיפול באותם צעירים שהגיעו מרחבי העולם המוסלמי לאפגניסטן, על מנת לעזור למקומיים לסלק את הסובייטים שפלשו למדינה, מתאר לראשונה את  השתלשלות אירועי המלחמה ואת הפגישה עם צעיר ביישן ואידיאליסט – אוסמה בן לאדן.
סוכנת CIA מיחידת אל קאעידה, גנרל סעודי, דיפלומט אמריקאי בכיר,  ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי, ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק וחוקרי מודיעין ואסלאם, פורשים צעד אחר צעד את האבולוציה של הג'יהאד, המאבק בשם הדת, דרך עיניו של בן לאדן. מלחימה נגד פולש זר לאדמה מוסלמית, בזירת הג'יהאד של אפגניסטאן, דרך ניסיון להפיל בכוח שליטים שאינם “מוסלמים מספיק” בתוך מדינות ערב במסגרת 
"ג'יהאד פנימי", ועד ליציאה למלחמת ג'יהאד גלובלית – הכרזת מאבק כולל נגד העולם המערבי בראשות ארה"ב  והיהודים וביצוע פיגועים סימולטניים בשתי שגרירויות של ארה"ב באפריקה בשנת  1998כיריית פתיחה.
אך למרות ההצהרות הלוחמניות, פעולות הטרור והמודיעין הרב שמגיע אל מקבלי ההחלטות במערב הרי המנהיגים עצמם  אינם קולטים באמת את הסכנה הטמונה בארגון אל קאעידה ובטרור הג'יהאדיסטי המתפתח.

פרק 2 - המפץ הגדול
מדוע שירותי המודיעין המערביים פספסו את סימני האזהרה שהיו מונחים מול עיניהם ברצף ההכנות של ארגון אל קאעידה לפיגועי 11 בספטמבר 2001? הפרק השני בסדרה פורש את השתלשלות האירועים דרך עיניהם של ראשי גופי המודיעין ומקבלי ההחלטות במערב – בארה"ב, בגרמניה בספרד ובישראל..

רצף האירועים המותח והמצמרר מתחיל בפעילותם של ח'אלד שיח מחמד ורמזי יוסף, קרובי משפחה בוגרי המלחמה באפגניסטאן המובילים את הפיגוע הראשון במגדלי התאומים בניו יורק בשנת 1993, ממשיך דרך ניסיון פיגוע בתריסר מטוסי נוסעים אמריקניים ביום אחד עד ההצטרפות ח'אלד שיח מחמד לארגון אל קאעידה ופיתוח פיגוע המטוסים. במקביל, סדרה של צירופי מקרים מביאה ארבעה צעירים חילונים ממדינות ערב, הלומדים בהמבורג, להפוך למוסלמים רדיקלים, להגיע לאפגניסטן ולהתגייס לאל קאעידה. שלושה מהם יוצאים לארה”ב שם הם נרשמים לבתי ספר לטיסה, על מנת לשמש כטייסים בפיגוע.

התובע האמריקני במשפט אזרחי של קרובי הנפגעים בפיגועי  11.9, ראש המודיעין בהמבורג, סוכנת ה-CIA מיחידת אל קאעידה, ראש המוסד אפרים הלוי, ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק וחוקרי טרור בכירים משתלבים במסע בין אפגניסטן, גרמניה וארה”ב. צילומי ארכיון נדירים של גיוס הטייסים ואימון מסייעיהם  "השרירנים" לצד מסמכים שטרם  פורסמו, חושפים את מהלך ההכנות לפיגוע לצד חיי היומיום של “תא המבורג”, הלבטים של אחד המפגעים ורגעים בהם הפיגוע הקטלני ביותר בהיסטוריה המודרנית, יכול היה להימנע.
הג'יהאד העולמי עולה מדרגה ופורץ את גבולות הלחימה שעליהם לא חשבו במערב.

פרק 3 – ג'יהאד חוצה גבולות
לאחר פיגועי 11 בספטמבר, ארצות הברית הכריזה מלחמה עולמית בטרור. הג'יהאד העולמי הפך בתהליך אבולוציוני מג'יהאד של ארגון אחד פורץ דרך - אל קאעידה, למאבק של עשרות ארגונים מרחבי העולם שאימצו את האידיאולוגיה שלו והצטרפו למאבק מול המערב.

הפלישה האמריקנית לאפגניסטן ואחריה לעיראק מתחילות עם תקווה
רבה עבור המקומיים, אשר מאסו ברובם במציאות הממושכת של מאבקים פנימיים. אך לאחר זמן מה, המבנה החברתי המורכב והטעויות בהתנהלות האמריקנית בשתי המדינות יוצרים כאוס, אשר גורם דווקא לחזרת הכוחות הג'יהאדיסטים ולהתחזקותם. במקביל, מהדהד המסר של בן לאדן למוסלמים במערב להתגייס למאבק, ומביא לפיגועי טרור קטלניים במדריד ובלונדון. אירופה מתעוררת למציאות חדשה ומדאיגה.
דיפלומט אמריקני בכיר, קצין מודיעין הולנדי וכתבת מלחמה אמריקנית מתארים לראשונה את השתלשלות האירועים כפי שחוו אותם בשטח.  התובעת הראשית בתחום הטרור של בית המשפט הספרדי מסבירה על השינוי התפיסתי אצל רשויות החוק הספרדיות לאחר הפיגועים במדריד, ועיתונאי אלג'יראי שהפך למודיע בשירות ארגון ה5-MI הבריטי, מספר על אזהרותיו בנוגע לשטיפת המוח שהתרחשה במסגדים קיצוניים בלונדון, ועל כך שהבריטים לא הקשיבו לו וחשבו שהאלימות לא תגיע אליהם הביתה, אל הרחובות שלהם.
אנשי מודיעין לשעבר מארה"ב, בריטניה וישראל מתארים את המאבק בהתפשטות הג'יהאד העולמי ובהצלחותיו המבצעיות שעה שבינתיים, נמשך המרדף אחרי בכירי ארגון אל קאעידה ובראשם מנהיגו, אוסמה בן לאדן. בנו , עומאר בן לאדן, שעזב את עולם הג'יהאד לפני פיגועי11.9, מספר בראיון בלעדי כיצד האמריקנים ניסו לגייס אותו כדי לתפוס את אביו. שלושה שבועות לאחר הראיון,  מחוסל אוסמה בן לאדן. מותו יוצר אופוריה קלה, תחושה שהמערב בטוח והרע ביותר מאחוריו.אבל ארגוני הג'יהאד העולמי עולים עוד מדרגה.
לא רק טרור עולמי אלא תכנית גדולה להשתלטות על שטחים רחבים ומדינות שלמות לקראת חליפות אסלאמית גדולה, עשירה בנפט ונשק ומשפיעה מבחינה אידיאולוגיתברחבי העולם.

פרק 4 – המדינה האיסלאמית 
הפרק הרביעי והאחרון בסדרה מתאר את השתלשלות האירועים שהובילה לצמיחת ועליית ארגון המדינה האסלאמית, דאעש: ההתנהלות האמריקנית הבעייתית בעיראק השסועה, פריצת האביב הערבי שיצר ואקום שלטוני שאפשר את הצלחתם של ארגוני הטרור, ומלחמת האזרחים בסוריה, שיצרה טרגדיה אנושית גדולה ואת היווצרותה של זירת הג'יהאד החדשה.
שר הפנים הגרמני, דיפלומט אמריקני בכיר ושרת הלוחמה בטרור הבריטית, מספרים על הלבטים שעיכבו את התערבות המערב במלחמה הקטלנית בסוריה ואת ההשפעות של אותה מלחמה “רחוקה” על צעירים מערביים שמצטרפים לדאעש ומאיימים עם שובם  על בטחון המערב מבפנים. במקביל, השינויים בגבולות ובכוחות השולטים במזרח התיכון, מביאים לגל עצום של פליטים אשר עוזבים את בתיהם ונמלטים על נפשם.
לצד התמודדותה של  אירופה עם תאי הטרור מבית – אזרחים אירופיים מקרב הקהילות המוסלמיות שבשטחה, צריכה להתמודד גם עם השינוי הדמוגרפי החדש ועם החשש שבקרב מילוני הפליטים שנכנסים לשטחה עלולים להיות גם גורמי ג'יהאד – תאים רדומים ואכזריים שימשיכו את מלחמת דאעש על אדמת אירופה.

לצד זאת, גוברת ההבנה בקרב מקבלי ההחלטות, אנשי מודיעין ואנשי דת מוסלמים מרחבי אירופה
כי עליהם להתמודד עם האידיאולוגיה הרדיקלית באמצעות חינוך ועבודה עם הקהילה,
ולא רק באמצעים צבאיים ומשפטיים. ראש פרויקט הדה רדיקליזציה הבריטי, קובעי דעה ואנשי דת מוסלמים מבריטניה וגרמניה מספרים על פעילותם החינוכית והחברתית בקרב הקהילות המוסלמיות בארצם כנגד האידיאולוגיה הרדיקלית ותהליך ההקצנה של חברים בקהילתם

הג'יהאד מאיים על שלום העולם כולו . 

חובה לראות.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חב' סאפנס משיקה סדרת חטיפים חדשה לקראת יום העצמאות ול"ג בעומר. מאת: שרית יוכפז

  חב' סאפנס משיקה סדרת חטיפים חדשה -   AFTER חטיפי AFTER הינם חטיפי דגנים מצופים בחמאת בוטנים במילוי קרם מתוק.   בשלב הראשון בסדרה ...