יום שני, 9 באפריל 2018

זוכרים את החיים- בטקס יום זכרון אחר וייחודי/ מאת: שרית יוכפז


זוכרים את החיים- בטקס יום זכרון אחר וייחודי

בטקס יום זכרון אחר וייחודי מציינים לצד הנופלים גם את אלו ששרדו את הלחימה אך חייהם השתנו ללא הכר על ידי יצירות של נפגעי טראומה מלחמתית, עדויות של נפגעות ונפגעים והצגה באורך מלא על הלם קרב


יום שלישי, 17.4 , ערב יום הזכרון 19:30, בית ציוני אמריקה ת"א
"הלילה הוא הזמן הכי מסוכן בשבילך
בלילה השדים יוצאים לרקוד מסביבך
הם מלטפים אותך כמו דואגים ששכחת בשעות החמה
הם מנקבים בך חורים הם מאבקים את הדממה."
כך שר חמי עמיחי באומץ רב על הלילות שהוא חווה והזכרונות המתעוררים. במשך שנים רבות כל כך אנחנו זוכרים את הנופלים אך לעיתים קרובות מדי שוכחים את אלו שלחמו לצידם, וממשיכים להלחם היום, בזכרונות שאינם מרפים, בטראומה האוחזת חזק כל כך בטלפיה, בשביל אותה תקווה קלושה שיום אחד יוכלו לשוב ל"נורמליות". "למדים, אפשר לעשות כביסה. לזכרונות - דינם אולי לדהות. אך ישנן סצינות, שהולכות איתנו תמיד, ישנן כאלה - שנשארות מאוד חיות בלב." כותב אלון גלעד, על מה שחווה בעופרת יצוקה ובצוק איתן.
בערב יום הזכרון הקרוב , ינון ונעמה בר שירה , מייסדי תיאטרון פנימה, יקיימו את הטקס הזה המתקיים כבר שנה חמישית מתוך תחושת שליחות. "אותה תחושה בדיוק שפעמה בי כשב2011 כתבתי את המחזה "מה הבעיה שלך?" " אומר ינון בר שירה, "להעלות אל הבמה ואל המודעות את אותם קולות מודחקים כל כך שלרוב אין להם מקום בתוך שיח הזכרון הסטנדרטי. קולות שמלווים אותי."
בנוסף הטקס השנה יכיל גם עדויות של נשים . " לעיתים קרובות מדי, נדמה שהזכרון בארץ הוא גברי בלבד, מה שיכול ליצור מעין תחושה שקרית שלנו, לנשים , יש כמו תעודת ביטוח בארץ הזו." אומרת נעמה בר שירה " חשוב לנו לאפשר ולתת מקום לנשים רבות שחיות בארץ הזו ומתמודדות יום יום שעה שעה עם הזיכרון."
ההתמודדויות רבות ומגוונות- מלוחמות קרק"ל דרך משקיות ופקידות פלוגתיות שאיבדו לוחמים שהיו כה קרובות אליהם, עד נשים שחיות עם הלומי קרב, נפגעות פיגועים ועוד.
כמעט בלתי אפשרי לחיות בארץ הזו בלי להיות נפגע או נפגעת טראומה, החיים במדינה מוקפת אוייבים המתמודדת על קיומה מאז היווסדה מזמנים קשיים ייחודיים וזכרונות שעלינו להעלות על פני הקרקע על מנת שלא יאכלו אותנו מבפנים כחברה.
על ההצגה -מה הבעיה שלך?
ההצגה "מה הבעיה שלך?" מאת ינון בר שירה עוסקת בנושא שמודחק רבות בחברה הישראלית, הלם קרב. היא מופיעה מעל חמש שנים בכל הארץ, ומעלה את המודעות להתמודדות עם הנושא.
כשרוני מקבל מנטע, בת זוגו החדשה, את המפתח לדירתה הוא עדיין לא מבין מה נפתח בנפשו. לאט לאט מתעוררים ברוני כל שדי העבר החבויים שהשאיר מאחור. האם רוני יצליח לשמור על מעורכת היחסים עם חברתו השחקנית גם ששדה הקרב שבנפשו תופס את מרכז הבמה?
"הפקה מרוכזת ויפה המזכירה לנו שכמו שהמלחמות באזורנו חוזרות בשמות שונים כך גם הפגיעות הנפשיות שהן מולידות אינן נעלמות לעולם. " שי בר יעקב, ידיעות אחרונות
"הצגה מרגשת. כתובה ברבדים רבים, מדגימה בצורה מעוררת השתאות את הקולות השונים והדרמה הפנימית בעולמו של הלום הקרב. המשחק גם הוא היה מרגש מאוד ונוגע." ד"ר לוסיאן לאור, ראש מחלקת בריאות הנפש, צה"ל
"הצגה מצמררת! מצליחה להמחיש בצורה מדהימה את החווייה הפוסט טראומטית שרודפת את הסובלים ממנה בכל מקום, פולשת לכל תחום ללא רחם בצורת סיוטים ופלאשבקים והפרעות לא נשלטות, ולא מאפשרת להם לחיות את חייהם." אורלי בך, מנהלת כנס בריאות הנפש הארצי תל השומר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חב' מילוטל משווקת בימים אלו 2 מוצרי צ'יפס קפוא : צ'יפס זיג זג, וצ'יפס פלחים. מאת: שרית יוכפז

  חב' מילוטל משווקת בימים אלו 2 מוצרי צ'יפס קפוא : צ'יפס זיג זג, וצ'יפס פלחים.   צ'יפס פלחים 1 ק"ג-   צ'יפס...