יום שלישי, 24 בינואר 2017

פרויקט סטארטר דיגיטלי הושק בקמפוס של Google בתל-אביב. הפרויקט ביוזמת עמותת עתידים, Google ו- Wix נועד לסייע לעסקים קטנים בצפון ובדרום מאת: שרית יוכפז



 להקים ולבסס פעילות דיגיטלית וליהנות מהתרומה שלה  לצמיחת העסק. 
הפעילות הדיגיטלית נעשית באמצעות כלים פשוטים וזמינים, ללא תשלום, 
הכוללים: אתר אינטרנט לבית העסק, נוכחות ברשתות חברתיות, הגברת הנראות באינטרנט
 מפות, ניוזלטר ועוד. העסקים המשתתפים בפרויקט מקבלים הדרכה מקצועית, ליווי אישי ותמיכה ארוכת טווח.
בשלב הראשון של הפרויקט הוכשרו 250 מתנדבים מעמותת עתידים.
 המשתתפים בתוכניות השונות שמפעילה. מספר המתנדבים עתיד לגדול עד ל-600 לאורך הפרויקט. המתנדבים ילוו 10 אלפים בתי עסק בהקמת פעילות דיגיטל, ב-44 ישובים ורשויות מקומיות ממג'דל שמס בצפון ועד אילת בדרום. המתנדבים הם סטודנטים לתארים שונים ובוגרים שעברו הכשרה ייעודית שלWix ו-Google ונבחנו  בנושאי הלימוד על ידי מרצים מקצועיים.
עמותת עתידים מפעילה מגוון תכניות המיועדות לתלמידים וסטודנטים מגילאי 13 ועד 30
המעודדות צעירים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית לבחור בלימודי המדעים וההנדסה בכדי לקדם מצוינות ולהוביל לצמצום הפערים בין המרכז לפריפריה. חלק אינטגרלי וערכי בלתי נפרד מכל אחת מן התכניות הללו הוא שילובם של הצעירים כמתנדבים בפרויקטים חברתיים שונים.
במסגרת זו תורמת עמותת עתידים לשיתוף הפעולה ״סטארטר דיגיטלי״ 75 אלף שעות באמצעות מתנדבים שהוכשרו לפרויקט, חברת Wix מעניקה 10 אלפים מנויי פרימיום  לעסקים  המשתתפים בפרויקט וגוגל משקיעה מיליון שקלים במיזם.
הפרויקט נחנך באירוע שהתקיים הבוקר בנוכחות משה כחלון שר האוצר, גילה גמליאל השרה לשוויון חברתי ואחראית על מטה ישראל דיגיטלית, רב אלוף במיל׳ שאול מופז מייסד עתידים, מאיר ברנד מנכ״ל Google ישראל וסגן נשיא Google העולמית, ניר זוהר נשיא Wix, ראשי רשויות המשתתפות בפרויקט ועשרות בעלי עסקים קטנים ומתנדבים.
עסקים קטנים ובינוניים מהווים מנוע צמיחה משמעותי במשק בכלל וביישובי הפריפריה בפרט. התפתחותם חיונית לייצור מקומות עבודה חדשים ולהרחבת מעגל התעסוקה אך עם זאת, עסקים אלו פועלים בסביבה מאתגרת ושרידותם נמוכה: במחקר של גיאוקרטוגרפיה ו-Googleשנערך השנה נמצא כי 88 אחוז מהעסקים קטנים בפריפריה נסגרים מידי שנה ואלו הממשיכים לפעול צומחים בקצב נמוך בכ-9 אחוז לעומת עסקים במרכז הארץ.
הנוכחות הדיגיטלית מהווה מרכיב חשוב ביכולת של עסקים קטנים ובינוניים להמשיך ולצמוח. על פי המחקר, קצב הצמיחה של עסקים בעלי נוכחות מקוונת גבוהה בכ-24 אחוז מזה של עסקים קטנים ובינוניים דומים שאינם נוכחים ברשת. עוד התגלה כי בעיית החיבור לדיגיטל בקרב אותם עסקים מקורה אינו בחוסר מודעות. מתוך 200 אלף עסקים קטנים בפריפריה, 93 אחוז דווקא מודעים לכלים דיגיטלים, אך הם תופסים אותם כמסובכים ומורכבים מדי לשימוש. כך יוצא שישנו פער של כמעט 40 אחוז בשימוש בכלים שכאלו לקידום העסק והצמחתו בין עסקים קטנים מהעסקים בפריפריה לאלו שבמרכז הארץ.
לקראת השקת הפרויקט ברחבי הארץ, בוצע פיילוט בערים ערד, ירוחם ומצפה רמון ובו השתתפו 250 עסקים קטנים. מתנדבי עתידים ליוו במשך חודש כל עסק באופן אישי, חשפו אותם ועזרו להם להטמיע מגוון כלים דיגיטליים שיכולים לסייע ביצירת נוכחות ברשת, שמירה על קשר עם קהל הלקוחות והרחבתו, ייעול דרכי העבודה של העסק ועוד. 65 אחוז מבעלי העסקים דיווחו כי הם ממשיכים להשתמש בכלים השונים לטובת העסק, כ-30 אחוז דיווחו על עלייה במספר הלקוחות בעקבות המפגשים והטמעת הכלים.
יצוין כי הכלים שמוצעים בפרויקט אינם מוגבלים לכלי גוגל בלבד אלא כוללים כל אמצעי זמין שיאפשר לעסקים לצמוח ולגדול, זאת מתוך אמונה כי ככל שהאינטרנט בישראל יהיה עשיר ומלא יותר, הדבר יקדם את הכלכלה, העסקים וכמובן את המשתמשים.
בשלב זה הפרויקט כולל 44 ישובים ורשויות מקומיות. בחירתם נעשתה על פי מספר קריטריונים ביניהם מדדי הלמ״ס השונים כמו המדד לנגישות ופריפריאליות ומדד חברתי-כלכלי ופרישת מתנדבי עתידים ברחבי הארץ.
רשימת היישובים המשתתפים בפרויקט ופרטים נוספים ניתן למצוא באתר הפרויקט: digitalstarter.withgoogle.com
משה כחלון, שר האוצר ויו"ר מפלגת כולנו, אמר: "הפרויקט הזה הוא התשובה לאנשים שחושבים שבפריפריה צריכות להיות מכונות מזל. מכונות מזל הם מס  לעניים. מעניים לא לוקחים מס אלא דוחפים אותם קדימה וטכנולוגיה זאת הדרך. תוציאו מהפריפריה את מכונות המזל ותכניסו טכנולוגיה. ההייטק הישראלי הוא בחזית הטכנולוגיה הבינלאומית ואני שמח שהוא הופך להיות גם בחזית העשייה החברתית. הפרויקט הזה הוא הזדמנות אמיתית לצמצום פערים ולשוויון. טכנולוגיה היא אלמנט מרכזי לצמצום פערים. אם אנחנו רוצים לחבר את הפריפריה אל העתיד נעשה זאת רק באמצעות הטכנולוגיה."
גילה גמליאל, השרה לשוויון חברתי, הוסיפה: "במאה ה-21, אין שום סיבה ואין כל הצדקה שעסקים קטנים ובינוניים בפריפריה לא יתעדכנו למסחר במרחב המקוון. כשעסק מקוון, כל הגבולות נפרצים - אין מרכז ופריפריה, אין חומות של הדרה, אין הגבלה לשווקים- הכל פתוח והכלכלה צומחת. פרויקט "דיגיטל סטארטר" עונה על משולש של אינטרסים - כלכלי, בטחוני ולאומי, ולכן, כממשלה יש לנו חובה ואחריות לקדם ולתמוך ביוזמות חשובות שכאלה".
מאיר ברנד מנכ״ל Google ישראל וסגן נשיא Google העולמית, מסר: ״כולנו יודעים שישראל היא מובילה עולמית בכל הנוגע ליזמות טכנולוגית, אבל השימוש בדיגיטל לא צריך להיות נחלת ההייטק בלבד. מתוך כ-200 אלף עסקים קטנים בפריפריה, הסיכוי שעסקים בפריפריה ישתמשו בכלים דיגיטליים כדי להצמיח את העסק נמוך בכ-40% מעסקים במרכז. זהו פער דיגיטלי שאפשר ורצוי לצמצם אותו. לכן אנחנו מכריזים היום על השקתו של פרויקט סטארטר דיגיטלי שמטרתו לעזור לעסקים קטנים בצפון ובדרום-הארץ לצמוח באמצעות הטמעת כלים דיגיטליים.״
שאול מופז, מייסד תנועת עתידים, ציין: "התחלנו לפני 17 שנים עם עשרות בודדות של מתנדבים והיום אנחנו עם אלפים, כולם במטרה אחת לחולל שינוי בפריפריה באמצעות שילוב טכנולוגיה ודיגיטל. החלום שלי הוא שהאוכלוסייה הנהדרת הזו תחזור ותהיה מובילת הטכנולוגיה והיזמות בפריפריה. והמהלך שאנו משיקים היום הוא חלק משמעותי בכך. אני שמח ומודה על התמיכה הממשלתית במהלך ומודה לגוגל ול-וויקס על החלטתן להיכנס גם כן למהלך הזה בפריפריה".
ניר זוהר, נשיא Wix: ״לעסקים קטנים רבים יש פער אדיר בנראות פיזית, ביכולת להוביל ולשנע מוצרים, לגייס כסף, למצוא עובדים טובים ועוד. המקום היחיד בו ניתן לצמצם את הפער הזה הוא באינטרנט, דרך התווך הדיגיטלי. היום עסק קטן יכול להיראות באינטרנט בדיוק כמו מותג עולמי ענק. אני שמח על השותפות המבורכת הזאת,  שאנו משיקים היום".
 יוזמה ברוכה.
צילום: תומר פולטין.
מאת: שרית יוכפז עורכת ראשית sarit0404@yahoo.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חב' סאפנס משיקה סדרת חטיפים חדשה לקראת יום העצמאות ול"ג בעומר. מאת: שרית יוכפז

  חב' סאפנס משיקה סדרת חטיפים חדשה -   AFTER חטיפי AFTER הינם חטיפי דגנים מצופים בחמאת בוטנים במילוי קרם מתוק.   בשלב הראשון בסדרה ...