יום שלישי, 12 באפריל 2022

שרדנו את ערב החג, נשרוד גם את חול המועד באדיבות חלי ממן, מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא.- שרית יוכפז

 

                              שרדנו את ערב החג, נשרוד גם את חול המועד

 באדיבות חלי ממן, מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא.

 

 

חול המועד מהווה תקופה שונה ובלתי שגרתית. ביום חג אנחנו בבית אבל בחול המועד חלקנו עובדים אך שעות העבודה אחרות, חופשות רבות יותר או חופש רק לחצאי ימים, אווירת חג ואוכל שונה מהרגיל.  תקופה שכזו עלולה להשפיע על אורח החיים ולשבש את הרגלי האכילה. בין הסיבות שעלולות לגרום ליציאה מהמסלול ניתן למנות את שלושת הבאים :

חוסר ארגון וספונטניות מדומה, מתירנות, הכחשה (רמייה עצמית) .

·        חוסר ארגון חופש שמיתרגם גם לחופש מאכילה בריאה. חולפות שעות רבות בין הארוחות, לא דואגים למזון בריא זמין ובסופו של דבר מגיעים לארוחת "שחיתות" עם המשפחה ומאבדים רסן. בהרבה מקומות עבודה אין ארוחות מסודרות כמו בשגרה וסומכים על לאכול את מה שנמצא זמין.

·        מתירנות ושחרור רסן מתוך מחשבה: לא אמנע מעצמי את מאכלי החג המיוחדים, אחרי החג ארד במשקל, פסח יש רק פעם בשנה, יהיה בסדר..., יש לחמנייה מיוחדת לחג מעניין איזה טעם יש לה וכו'

·        רמייה עצמית לא נורא זו כמות קטנה; רק ביס ; זה במקום לחם ; מאכלי הפסח הם תחליף; אוכל לאכול כל מאכל עתיר קלוריות, משום ש"אולי אחר כך אעשה פעילות גופנית" ...

 

כל שנה יש לנו חגים שיש להם מאכלים מיוחדים, עם ארוחות משפחתיות וחופשים ידועים מראש, הם לא מגיעים בהפתעה. כאשר אנחנו מודעים לשיח הפנימי שלנו אנו יכולים לתת מענה לתקופה הלא שגרתית הזו ולעבור אותה ללא עליה במשקל, תוצאה מציאותית לאור הנסיבות.

לשם כך אנחנו צריכים לעצור ולהבין מה הביא לאותו שיח פנימי ומה כרגע חשוב לנו יותר, לטעום ולהיות ספונטניים או לשמור על מה שהגענו עד עכשיו.

ימי חול המועד הם לא ימי חג אך, גם לא ימי שגרה רגילים כדאי גם לנצל אותם לסגל הרגלי אכילה שישרתו אותנו גם הלאה:

 

·        להקדיש את הזמן לאכילה- בליל הסדר מצווה לשבת מסובים, ביום יום התרכזות באכילה מהווה דרך עיקרית לתחושת שבוע והנאה. מה שיכול לעזור לנו הם הכללים הבאים-

-         אכילה בישיבהעדיף במקום קבוע, עם סכו"ם וכלים יפים, כאילו ארחנו אנשים אהובים. האוכל מזין את גופנו וההנאה מהאכילה מזינה את נפשנו.

-         אכילה ללא היסח הדעת- בלי מסכים, עיתון או תוך כדי העבודה.

-         שתפו את החושים באכילה- להביט במזון שאנו עומדים לאכול, להריח את הריח שלו, להרגיש את הטעם שלו.

-         לעיסה מרובה- עיכול המזון מתחיל כבר בפה בזכות לעיסה מרובה. כשנלעס הרבה מטבע הדברים נאט את תהליך האכילה, מה שיאפשר תחושת שובע טובה יותר

-         אכלו בנחת- אוירה רגועה ונינוחה מאוד חשובה להנאה מהאכילה. השאירו את הוויכוחים המשפחתיים שרואים בסרטים בארוחה משפחתית לשעות אחרות. וזה כולל לא להסתכל לצלחות של אחרים ומה הם אוכלים אלא רק בצלחות שלנו.

·        דגש על כמויות- שני הדברים שמשפיעים על ירידה במשקל או שמירה על משקל תקין הם הקפדה על כמויות ופעילות גופנית.

-         שימו לב לגודל הצלחות- צלחת בינונית תתמלא מהר לעומת צלחת גדולה. לא משנה אם זה בערב חג, בשולחן פיקניק בטיול או במסעדה.

-         מלאו את הצלחת קודם כל בירקות. מבושלים, טריים או אנטיפסטי. אחר כך קחו ממנת החלבון ואז, במקום המועט שנשאר בצלחת , הוסיפו את הפחמימות. אל תתנו למילה 'סלט' להטעות אתכם, בפסח הרבה סלטים עשירים בשומן וקלוריות לכן בחרו בתבונה. סלט ביצים וכבד קצוץ לא ממש עשויים מירקות.

-         במהלך הבישול שימו לב לטעימות מהסירים שמתבשלים על הגז. אם בישלנו 4-5 סירים שונים ונטעם מכל אחד יכולה להצטבר כמות קלוריות השווה לארוחה קטנה. אם זה מתכון מוכר כנראה שלא ממש צריך לטעום ממנו ואפשר גם לבקש ממשהו אחר בבית שיטעם ויחווה דיעה.

 

מהותו של חג הפסח הוא חג החירות, והיא מתחילה קודם כל בחירות המחשבה שלנו. בבחירה החופשית שיש לנו להגיד לא וכן לפי מה שמתאים לנו. והכי חשוב, להנות מהמשפחה, מאווירת החג ולחגגו את חירותנו שהוגבלה בשנתיים האחרונות בצל מגבלות הקורונה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חב' סאפנס משיקה סדרת חטיפים חדשה לקראת יום העצמאות ול"ג בעומר. מאת: שרית יוכפז

  חב' סאפנס משיקה סדרת חטיפים חדשה -   AFTER חטיפי AFTER הינם חטיפי דגנים מצופים בחמאת בוטנים במילוי קרם מתוק.   בשלב הראשון בסדרה ...