יום רביעי, 16 בספטמבר 2020

ספר השירה החדש של המשוררת והסופרת נורית זרחי הוצאת אפיק – ספרות ישראלית .'הזקן מלה-קאלטה׳ ספרו חדש של יואל פרל בהוצאת "אפיק" – ספרות ישראלית לגלוש את החיים . מאת: שרית יוכפז

 

'הזקן מלה-קאלטה׳ ספרו חדש של יואל פרל בהוצאת "אפיק" – ספרות ישראלית

לגלוש את החיים

הוא גולש, על הגלים בים, הוא גולש גם בין מציאות לדמיון, בין עבר להווה ואפילו לעתיד. הגלישה אינה פעילות ספורטיבית או תחביב גרידא, אלא מטפורה עצמתית המחזיקה במפתחות להבנת הקיום האנושי. הספר פורש קשת רחבה של חוויות הנעות בין הזייה למציאות, בין אהבה לפרידה, בין תלמיד למורה, בין המיתוסים השוכנים בבסיס התרבות המערבית למיתוסים שעיצבו את התרבות האינדיאנית של בני השבטים האצטקים באמריקה הדרומית.

הזקן מלה-קאלטה הוא ספרו השלישי של יואל פרל, ד"ר לפילוסופיה, פסיכותרפיסט וגולש לונגבורד. הספר הנו רומן מקורי המתכתב עם ז'אנר סיפורי מסע משנות ה70 המשלבים בתוכם דיון והגות כגון: ׳זן ואמנות אחזקת האופנוע׳ ו׳משתנתו של דו חואן׳.

הקוראים יוצאים בעקבות ״יותם״ גיבור הספר, למסע גלישה – הנע לאורך חופי האוקיינוס הפסיפי של מקסיקו, בינות גלי המחשבה הפילוסופית אל בין זרמי המחשבה הפסיכואנליטית ומבעד לצללים שהותירה פרידה מקשר אהבה נכזב.

תנועת הגיבור בין צירים אלו מאפשרת לחוויית הגלישה להתגלות מחדש לא מבחינת פעילות ספורטיבית או תחביב אלא כמטפורה הנושאת בחובה מפתחות להבנת הקיום האנושי בעידן העכשווי. הספר מציג קשת רחבה של חווית הנעות בין הזיה ומציאות, בין אהבה ופרידה, בין תלמיד ומורה, בין המיתוסים השוכנים בבסיס התרבות המערבית העכשווית והמיתוסים שעיצבו את התרבות האינדיאנית של בני השבטים האצטקים בדרום אמריקה.

מסעו של יותם נע בין הציר האישי – פרידה מאהובה, לציר של המחשבה הקלינית-פסיכולוגית ולציר של המחשבה הפנומנולוגית-פילוסופית. חוויית הגלישה מתגלה מחדש דרך תנועתו של הגיבור בין שלושת הצירים. הגלישה אינה פעילות ספורטיבית או תחביב גרידא, אלא מטפורה עצמתית המחזיקה במפתחות להבנת הקיום האנושי.

 

יואל פרל מלמד בשנקר, סמינר הקיבוצים ובמכון וויניקוט לפסיכותרפיה. ב2011 יצא סיפרו ״שאלה של זמן״ בהוצאת ׳פרשנות ותרבות׳ של אוניברסיטת בר אילן, בשנת 2013    תורגם ספרו לאנגלית וראה אור בהוצאתbrill  תחת הכותרת A Question of Time וזכה להכרה בינלאומית. ב2017 יצא ספרו ׳טיפוסשלצמח׳ – בלדה מאווירת, בהוצאת סטימצקי.

מצורף עותק דיגיטלי של הספר. המעוניינים בספר מודפס מתבקשים לחזור אלינו במייל בציון כתובתם

ספר השירה החדש של המשוררת והסופרת נורית זרחי הוצאת אפיק – ספרות ישראלית

 

וְאַתְּ? / נורית זרחי

עורכת: לילך לחמן | מאיירת ומעצבת עטיפה: טליה בר

 

אשֶׁר

הַיְּלָדִים שֶׁלָּנוּ מְאֻשָּׁרִים?

אֲנִי שׁוֹאֶלֶת אֶת בִּתִּי.

הִיא מְעִיפָה בִּי מַבָּט וְאוֹמֶרֶת:

וְאַתְּ?

 

בספר זה שנכתב בשנתיים האחרונות נחשפת המציאות כדרמה חידתית, שבה סנהדריה המשיחית, וספרטה היוונית, מחלחלות לתודעתה של משוררת מכורה בתחילת המאה העשרים ואחת. בהתוודעותה לדורסנותו של הזמן, היא מגלה את גרעין החיים, את הארוס שאצור בעולם היצורים, ואת הזהות העמוקה של חייה כאם, כבת, כאשה וכמשוררת.

דומה כי הגיבורה האמיתית של "ואת?" היא לשון רעננה ש"תופי הדף הלבנים" מכים בעיצוריה ו"חיות קדומות יוצאות ממחילות הפשר" ומלחכות בגופה. לשונה של אם השבט, חולה ומרפאה כאחד, פורטת על סולם צלילי מלא ניגודים: התרסה, תשוקה, הומור וחמלה. העברית  היא עדה לפעולתו של "המוחק הגדול" – שעל רקע הסחף שלו, ומבעד להסתר הפנים הכפול מבקיע קולה: הַאִם תַּרְאֶה לִי אֶת פָּנֶיךָ שֶׁאֶזָּכֵר בְּפָנַי/ אִם נוֹתְרוּ לִי?

 

הַמּוֹחֵק הַגָּדוֹל

כְּמוֹ עוֹרֵב בְּרוּחַ חָזָק הַמְּחַפֵּשׂ עָנָף

לְמִשְׁעָן, אֲנִי מְחַפֶּשֶׂת לְהָנִיחַ עַצְמִי.

גַּל אַחַר גַּל מֵצִיף, מוֹחֵק

בְּחוֹמַת הָעִגּוּל הַמְּכַתֶּרֶת סְבִיב

הָאֲנִי.

מָה הָרַעַשׁ שֶׁאֲנִי שׁוֹמַעַת?

זֶה הַמִּלּוֹן הָעִבְרִי הַכָּבֵד נִשְׁמָט עַל הַשְּׂפָתַיִם

לְהָמִיר אֶת מוּבַן הַמִּלִּים.

תֻּפֵּי הַדַּף הַלְּבָנִים מַכִּים בָּעִצּוּרִים

וְחַיּוֹת קְדוּמוֹת יוֹצְאוֹת מִמְּחִלּוֹת הַפֵּשֶׁר,

מְלַחֲכוֹת בְּגוּף הַשָּׂפָה.

הַאִם תַּרְאֶה לִי אֶת פָּנֶיךָ שֶׁאֶזָּכֵר בְּפָנַי

אִם נוֹתְרוּ לִי?

 

הספר מצורף להודעה בעותק PDF, למעוניינים הספר בכריכה רכה ישלח לכתובתם.

מחיר קטלוגי: 69 ₪ | מחיר באתר הוצאת אפיק: 39 ₪ www.afikbooks.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עופר הקניון הגדול בפ"ת מתחדש: כ-65 מיליון ש״ח יושקעו בשדרוג ושיפוץ הקניון .מאת :שרית יוכפז

  עופר הקניון הגדול בפ"ת מתחדש:   כ-65 מיליון ש״ח יושקעו בשדרוג ושיפוץ הקניון   ·      המשך השבחת התמהיל - פתיחת 7 חנויות חדשות ש...